Popular Posts

Ahad, 2 Oktober 2011

SEMOGA SEMUA ORANG BERBAHAGIA II...



Semoga semua orang bahagia…


Kebahagiaan tidak membuat manusia melupakan orang lain, saudara semuslim atau saudara sedarahnya. Inilah tanggungjawab ia sebagai manusia yang utuh, yang memiliki kreativiti, rasa dan hati untuk peka terhadap komitmen kebahagiaannya. Sebab kemuliaan kebahagiaan manusia itu terletak pada saat ia mampu menyalurkan kebahagiaan dalam pelbagai kesempatan dan waktu... Ia memberi harapan dan membangkitkan semangat yang patah. Kebahagian itu berguna dan membawa senyuman kepada mereka yang tertekan dan terbeban sehingga tidak mampu mengalami “bahagia”. Kreativiti, rasa dan hati ada ketikanya “diam dan terpaku” oleh kerana persoalan dan penderitaan mahupun kekecewaan yang ada. Persoalan ini merasuk pilihan seseorang untuk bangkit dan menjadi bahagia. 


Lalu, apakah kita pernah gagal dalam kebahagiaan? Pertanyaan ini nampaknya remeh dan lucu. Tanpa perlu dijelaskan semua orang tahu bahaw mereka pernah gagal dan membuat mereka tidak merasa bahagia. Semua orang pun tahu, bahawa hidup ini diselang-seli oleh berbagai duka dan persoalan sehingga kebahagiaan itu nampak sirna seketika. Semua orang juga sedar bahawa hidup ini tidak hanya dihiasi oleh pelbagai rencam mimpi kebahagiaan. Namun, bukankah semua orang tahu mereka “pernah mengalami” atau sejujurnya “mereka bahagia” dalam banyak hal dan peristiwa yang mereka temui dan alami…? Inilah kebahagiaan itu yang terkadang terlihat dan terkadang seolah-olah sirna seketika. Kebahagiaan itu seperti “hantu kehidupan” yang mampu saja “ada” dan mungkin juga “hilang”. Namun apa pun keadaan itu, sesungguhnya kebahagiaan itu sentiasa berdiri bersama-sama kita, tertegun seketika pada saat kita jatuh dan kecewa. Kebahagiaan itu ada sebagaimana kita ada. Pilihan selalu ada pada semua orang untuk bangkit atau meraihnya.


Setiap detik dan setiap langkah kehidupan sesungguhnya kreativiti, rasa dan hati tidak pernah hilang dari kehidupan kita. Terlepas dari keadaan "ketidaknormalan" seseorang ketika sakit yang menggangu fikiran normalnya ataupun yang mengalami gangguan mental dan kejiwaan. Kreativiti, rasa dan hati itu sentiasa menjadi landasan manusiawi seseorang untuk membangkitkan kekuatan fikiran, perasaan dan kehendaknya yang baru untuk menjadi bahagia tanpa menyudutkan diri dalam prasangka orang lain.


Semoga semua orang bahagia...


Seni untuk menjalani sebuah kebahagiaan memang memerlukan kreativiti, rasa dan hati seseorang yang benar-benar cekal. Hal ini terbentuk dari sebuah perjuangan panjang dan melelahkan, malahan menyakitkan. Manusia yang mampu hidup dengan baik dalam menghadapi masalah kehidupannya akan memiliki karakteristik berbeza dengan mereka yang hidup setiap hari tanpa mampu melakukan suatu metamorphosis diri. Pertanyannya dapat kita munculkan sebegini, “ bagaimana saya dapat bahagia dalam duka ini, bagaimana mungkin saya tetap bahagia disaat-saat sulit seperti ini, atau bagaimana saya dapat mengatakan saya bahagia padahal saya tidak memiliki tempat di mata mereka”. 


Ya, bagaimana mungkin dalam kesusahan dan kekecewaan ini saya masih mengatakan pada orang, “I’m happy”


Menjadi bahagia tetap merupakan pilihan tersendiri bagi sesiapa pun untuk dengan penuh keyakinan dan kepercayaan diri, sesuatu yang tidak lazimnya diakui dalam kehidupan sehari-harian yang memiliki pengkelasan bahagia. Kebahagiaan harus nyata, ia tidaklah berupa bayang-bayangan idealistik yang menginspirasi. Kebahagiaan itu nyata, dilihat dan diketahui oleh mata kepala kita. Inilah dasar kebahagiaan yang mencengkam di kepala yang tidak terbendung oleh cipta kita yang melemah, oleh rasa kita yang kian terkikis, oleh hati kita yang sibuk dengan diri sendiri dan sejumlah nafsu kenikmatan yang tidak pernah dapat dipuaskan.


Semoga semua orang bahagia...


Penggendalian kekuatan kreativiti, rasa dan hati  seseorang untuk bahagia bergantung sepenuhnya pada kehidupan rohaninya. Tanpa benih-benih kerohanian, manusia akan semakin menyelewengkan makna kebahagiaan tersebut. Dunia kerohanian seseorang kerap dinombor duakan dalam dunia moden dan berbagai perkembangan materialistik.


Wallahu`alam



Jagalah Hati…


Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan