Popular Posts

Khamis, 27 Oktober 2011

KESAN DOSA PADA HATI...




Aku mengadu kepada al-Waki’ tentang buruknya hafalanku
Dia menunjukan pada aku agar meninggalkan maksiat
Dan memberitahuku, bahawa ilmu adalah cahaya
Cahaya Allah tidak dikurniakan kepada pendosa
(Imam Asy-Syafie)


Syair di atas merupakan syair di mana Imam Syafie tanpa sengaja melihat betis perempuan yang menyebabkan hafalannya menjadi buruk. Apa yang terjadi pada Imam Syafie merupakan kejadian “ketidaksengajaan” bukan “disengaja.”


Jika ketidaksengajaan dapat membuat hilang segala hafalan, bagaimana dengan menyengajakan dalam berbuat maksiat?

Adakah kita pernah kehilangan hafalan yang telah kita hafal berkali-kali?

Adakah kita pernah lupa akan ilmu yang pernah dikuasai?

Adakah kita pernah merasakan bahawa latihan, kursus serta program motivasi tidak mampu memberikan apa-apa selain hanya memberikan semangat sementara sahaja?

Adakah kita pernah mendapatkan nasihat dari para ulama, ustaz dan orang-orang soleh lainnya, namun nasihat itu hanya masuk sejenak ke dalam hati kita dan tidak menjelma menjadi roh perubahan dalam diri?

Adakah kita pernah mempelajari ilmu agama, namun ilmu agama itu tidak mampu membawa perubahan dalam hidup kita?

Adakah kita pernah lalai dalam ketaatan kepada Allah swt, padahal kita tahu azab Allah swt sangat pedih?

Adakah kita sering berbuat maksiat, padahal kita tahu semua perbuatan maksiat akan menghantar pelakunya kepada murka Allah swt?

Adakah kita pernah merasa kedekut, padahal Allah swt telah menjamin tidak akan habis harta bagi orang yang suka menginfakkan hartanya?

Kenapa semua itu boleh terjadi…?

Apa sebabnya…?

Pertanyaan-pertanyaan di atas adalah kenyataan dalam kehidupan kita, bahawa betapa sering ilmu-ilmu yang kita dapatkan tidak mampu memberi manfaat kepada kita kerana hati yang tertutup oleh maksiat.


Malahan sering hikmah kehidupan menghampiri, namun kita tidak dapat melihatnya. Setiap hari ada begitu ramai orang yang meninggal dunia, namun hati sedikit pun tidak terpaut takut kepada Allah swt. Semua itu akibat maksiat yang telah terlalu banyak dilakukan tanpa ada muhasabah yang benar-benar dikatakan melihat ke dalam diri. Hidup tanpa ada muhasabah dan tanpa ada hati yang disiapkan untuk menerima hidayah Allah swt. Sesiapa jua yang masih sahaja banyak melakukan kemaksiatan, bererti dia belum membuka hatinya. Sebab bermaksiat bererti menutup hati, menutup masuknya cahaya Allah swt.

Jika kita ingin merasakan manisnya iman. Jika kita ingin merasakan manisnya ketaatan kepada Allah swt. Jika kita ingin selalu bersemangat dan tenang dalam menjalani hidup seperti yang dirasakan orang-orang soleh, maka jauhilah kemaksiatan. Tutup rapat-rapat hati kita dari kemaksiatan dan bukalah selebar-lebarnya untuk menerima cahaya Allah swt.

Imam Malik rahimahullah berpesan kepada kita, “Maka jangan padamkan cahaya itu dengan gelapnya maksiat”


Wallahu`alam


Jagalah Hati…


Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan