Popular Posts

Jumaat, 7 Oktober 2011

MARILAH SEJENAK...




Mari sejenak kita menceburkan diri ke dalam perenungan yang dalam. Cukup sudah rangkai peristiwa yang menyesakkan jiwa. Cukup sudah kejadian episod  drama yang memilu luka. Mungkin udara panas yang membakar di atas tanah hati ini terpacu oleh sejumlah ujian, entah dalam kesedaran atau kerana kelalaian hati. Sebahagian besar, atau mungkin semua dari kita sedang melukai diri tidak bersisa. Semua terlibat dalam situasi suhu memanas yang mengeringkan dahan hati, gersang jiwa ini. Dan tentu kita pun sebahagian peranan dari rasa sakit menyayat itu.



Marilah kita jujur melihat fakta… kebesaran jumlah kita selaku warga muslim di muka bumi ini ternyata sekadar angka-angka sahaja kerana di dalam kebesaran simbol itu kita nyaris tidak lagi hidup sepertimana seorang muslim. Kita sungguh rapuh dan seperti tidak berdaya. Satu pukulan ringan, mungkin sudah cukup membuat jatuh tidak berkemampuan bangkit lagi. Itulah kenyataannya yang terjadi. Itulah realiti nasib kita hari ini.



Lihatlah lebih dalam pada diri masing-masing. Sedarlah segera akan hampanya batin dalam solat-solat kita menghadap-Nya. Tiada lagi nikmat indah yang berasa menyejuk itu. Ke manakah lari tilawah Quran harian kita sepertimana di bulan Ramadhan…? Ke manakah malam-malam hening tempat kita berdiri, rukuk dan sujud penuh esak tangis membasah pipi itu…? Semua kini telah lenyap meninggalkan suara dengkur keras panjang menyambut fajar. Mungkin dengan alasan letih yang sebenarnya tidak seberapa, tetapi malas lebih mendominasi hidup kita. Ke mana juga waktu kita untuk penggalian ilmu sebagai pengasah akal fikir….



Kering terasa menyesak. Hampa sedemikian hebat hingga tidak punya warna. Kerana dalam semua sisa kekuatan yang telah remuk itu, terbuka lebar pintu kemiskinann akal fikir dan amal yang ngeri. Lihatlah sejumlah pejuang yang telah liar kehilangan manhaj akhlaknya; ketika para pemimpin tidak lagi peka dan arif menjalankan kepemimpinannya; ketika para perajurit tidak lagi memahami makna ketaatan kepada qiyadahnya; ketika para pejuang tidak lagi terlihat tadhiyah amalnya, bersih oerientasinya, penuh itsar ukhuwah persaudaraannya; itu semua fakta yang saat ini kita saksikan berserakan di depan mata telanjang kita. Dipertontonkan secara tragik, persis di hadapan kita. Wahai saudara semuslimku, apa gerangan yang sedang terjadi ini…?



Apa yang sangat menakutkan itu akan menjadi kenyataan sebagaimana saat roda berputar tiada henti. Inilah mungkin kemestian sunnah yang telah di gariskan dengan jelas sesuai kehendak-Nya; yang kita tiada daya berbuat banyak untuk megubahnya. Tapi sungguh malang, jika kita memaksakan diri untuk menjadi sebahagian luka yang merobohkan kukuhnya bangunan iman ini, hanya kerana kenaifan kita, hanya kerana kecilnya api perjuangan kita, hanya kerana rapuhnya keyakinan, juga kepengecutan kita menjadi sebahagian muslim meniti kebangkitan.



Para pendahulu kita telah mendendangkan sebuah syair cinta dan semangat juangnya; tentang kefahaman kita akan Islam, tentang rumitnya wilayah keikhlasan, tentang liku medan amal untuk membina kejayaan umat, tentang jihad meninggikan kalimat Ilahi, tentang ketaatan yang menuai berkat melimpah ruah, tentang tadhhiyah bukti kesetiaan, tentang tsabat menghadapi rintangan di barisan hadapan perjuangan, tentang tajarrud, tentang tsiqah, juga tentang ukhuwah dalam menghimpun cinta para hamba-Nya. 



Maka, jika kita merasakan beban semakin memberat dalam perjalanan ini, apakah kita tidak ingat firman Allah swt…., ”Wahai orang-orang beriman! Mengapa jika dikatakan kepadamu, ’Berangkatlah untuk berperang di jalan Allah’, engkau merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah engkau lebih senang dengan kehidupan dunia dibanding akhirat? Sungguh kenikmatan dunia teramat kecil dibanding apa yang ada di akhirat.” (At-Taubah: 38)



Wallahu`alam




Jagalah Hati…



Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan