Popular Posts

Rabu, 26 Oktober 2011

MEMO BUAT DIRIKU YANG PENUH DOSA...




“Wahai diri yang penuh dosa…Kekotoran sedang membelenggu dirimu…”



Bagaikan tersentak dan terkedu.



Memo ini adalah untuk diri ku wahai pendosa, agar merenung pada diri dan mendalami diri yang dikotori dengan kejelekan dan kebusukan dosa yang menjijikkan. Aku sedang bersama-sama KOTORAN.



Wahai diri pendosa yang terhina, hancurnya sesuatu bangsa, rosaknya hati, berpecahnya hubungan kekeluargaan, retaknya sebuah hubungan dan bersimpang siurnya pemikiran, hanyalah akibat dari dosa-dosa dan kemaksiatan. Kotoran inilah yang meruntuhkan keamanan dan keteguhan penganut agama Islam.



Wahai diri pendosa yang terbelenggu… terhalangnya rezeki, kerasnya hati, dan mengeringnya air mata, hanyalah akibat dosa-dosa dan kemaksiatan yang membuatkan diri ini hilang kepekaan dan kesensitifan perasaan.



Wahai hati pendosa yang hitam, besarnya kemurkaan Allah swt, besarnya kekhuatiran dan ketakutan menimpa manusia, hanyalah akibat dari dosa-dosa noda dan kemaksiatan dan itulah beban aku.



Wahai pendosa yang berwajah keruh, ketahuilah bahawa diciptakan-Nya Neraka yang dahsyat serta pemandangan seksa yang pedih hanyalah akibat dari dosa-dosa dan kemaksiatan. Maka inilah yang akan mengheret aku ke lembah azab yang memedihkan.



Wahai pendosa yang berhati keras, dosa yang aku lakukan itu menyebabkan perasaan aku menjadi sempit, terhimpit, sedih, resah, cemas dan diselubungi keputus asaan. Inilah yang membelenggu jiwa aku.



Wahai pendosa yang lalai, ketahuilah aku kini berada dalam keadaan kotor. Hati aku sebenarnya diselubungi kejijikan, kekotoran dan kejelekan. Kotor adalah hayat serta kehidupan dan aku sebenarnya mencintai KOTOR!



Wahai diri dan semua yang menyelusuri kehidupan ini
Tidak dapat lari dari tercalit dengan calitan dosa dan noda
Perbaikilah diri, semoga memo ini menjadi ingatan yang sangat berguna



Jika kita terlanjur di dalam lembah dosa, maka bersegeralah. Bersegeralah dengan lafaz taubat dan istighfar. Bertaubatlah wahai diri. Nurani, jiwa dan hati kita harus dibersihkan, dijernihkan dan diputihkan segera.



Titik-titik hitam, calaran dan gurisan terukir dihati kita. Semuanya akibat, perbuatan dosa kita sendiri. Ya. Inilah kesan dosa, noda dan maksiat kita sendiri.



Kotor hati… kotoran ini sedang digerakkan oleh kita. Kita mengagung-agungkan kotoran. Jiwa begitu ghairah dan asyik dengan kekotoran. Nafsu memuja-muja aktiviti kotor tanpa rasa bersalah.



Kekotoran ini harus dihalang, diboikot dan disekat dalam kehidupan kita semua. Kekotoran ini menghancurkan keharmonian, ketenteraman dan kedamaian. Kekotoran inilah yang menghilang keaslian kebersihan jiwa dan hati kita.



Kotor bukanlah pilihan kita. Ia tidak memberikan apa-apa manfaat kepada kehidupan dan life style kita. Ayuh, marilah kita gantikan KOTOR ini dengan budaya hidup yang menjadi anjuran Islam. Islam suka dan gemarkan KEBERSIHAN.



Bersih inilah yang menjadi pilihan kita. Kita perlukan kesucian di dalam kehidupan. Kesucian inilah yang menjernihkan dan membersihkan hati dan jiwa kita yang telah kotor, busuk dan jijik.



Ia haruslah menjadi agenda utama kehidupan kita.
Ia perlu digerakkan secara bersepadu dan bersistem.
Ia adalah nadi kekuatan untuk kita pulihkan jiwa yang ternoda.
Ia bukannya main-mainan.
Ia adalah sesuatu yang serius, penting dan utama.



Wallahu`alam




Jagalah Hati…



Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan