Popular Posts

Isnin, 24 Januari 2011

BERHENTILAH MENYESAL...

Wahai jiwa jiwa yang sedang bangkit hari ini, jangan luangkan waktu berharga kita untuk menyesal, kerana penyesalan hanya akan menambahkan beban dan menjadi kerikil yang menutup celah celah kebahagiaan di hati kita…

Selama kita menyesal, selama itulah hati kita tertindih oleh beban yang kita fikirkan. dan selama itu juga ketajaman mata hati kita tidak berfungsi, bahkan buta dan memandang dunia ini buruk.

Padahal dunia ini bukan tempat untuk menyesal. Dunia ini indah dan menakjubkan, isi dunia ini telah Allah cukupkan untuk mengisi jiwa jiwa dan perut perut makhluk Nya, hanya manusia kadang kala terlalu cerewet, hingga ia tidak "benar benar hidup" dalam hidupnya.

Manusia terlalu banyak bertanya dan mengutarakan pendapat. Sebahagian mereka tidak memahami peranan yang telah Allah amanahkan atas dirinya. Sebahagian yang lain berharap menjadi orang lain, malahan ada juga sebahagian mereka yang ingin mengubah orang lain menurut acuannya.

Betapa tidak bersyukurnya sekujur tubuh yang terbangun dipagi hari dengan segumpal penyesalan. Padahal matahari sudah memberikan sinarnya dengan cemelrang, hingga kita mampu melangkah bebas di dunia ini.

Jangan berlama-lama terdiam ditemani berpotong potong penyesalan, sementara waktu terus bergerak. Jangan melengah-lengah, sedarilah peluru kematian sudah pun keluar dari muncungnya dan sedang menuju diri kita dalam jarak yang tidak kita ketahui.  

Lepaskanlah, bangkitlah…!

Hadapi hari-hari dan berhati hatilah sebelum kita benar benar terbangun di kubur nanti dengan perasaan menyesal.

Hari itu tidak ada lagi cahaya matahari yg setiap pagi menemui kita...

Hari itu tidak ada lagi warna warna indah yang menghiasi dunia seperti hari yang biasa, hari itu hanya ada warna hitam…

Bersiaplah, lukiskanlah warna warna indah itu dari sekarang dengan memahami keindahan Islam.

Kerana hari itu tidak ada lagi kesempatan untuk menyesal,

Jika kita masih ingin menyesal, maka menyesallah hari ini, hari ini saja. Lalu fikirkan sedalam-dalamnya apakah penting hal yang kita sesalkan itu…?

Jika jawapannya tentang isi dunia, maka berhentilah menyesal, kerana dunia dan isinya ini adalah Ilusi. Simpanlah baik baik dalam minda kita terhadap pelajaran yang di perolehi dari kegagalan itu, agar esok lusa dan seterusnya kita tidak terperosok ke dalam jurang yang sama dan tidak ada lagi penyesalan yang sama…!

Dan…bersyukurlah kita masih boleh menyesal sepuas kehendak kita hari ini. Dan kita mampu memutuskan untuk berhenti menyesal. Kerana kita masih mendapati tubuh kita terbangun untuk hidup di antara keindahan hari ini, bukan terbangun di sebuah hari yang kata-kata penyesalan tidak ada ertinya lagi….

Jagalah hati……

Wassalam.

1 ulasan: