Popular Posts

Jumaat, 28 Januari 2011

MERAWAT HATI...

Di sebuah tempat, telah berlaku kebakaran yang sangat dahsyat. Api membakar semua yang di laluinya. para pemadam kebakaran dan masyarakat sekitar kawasan tragedi berusaha memadamkan kebakaran tersebut.

Kemudian…hadirlah seekor Burung Kenari. Si Burung Kenari berkata dalam hatinya, “Aku harus membantu mereka."

Burung Kenari kemudian pergi ke sungai terdekat untuk mengambil air. Ia mengambil air dengan sayapnya kemudian terbang di atas kawasan kebakaran tersebut dan menjatuhkan airnya. Ia melakukan hal tersebut berulang-ulang, hingga tiba-tiba lewatlah Burung Merpati. Dan berlangsunglah dialog ini…

Burung Merpati: "Hai Kenari, apa yang kamu lakukan?"

Burung Kenari: "Aku berusaha membantu memadamkan kebakaran itu"

Burung Merpati: "Tidakkah kamu sedar seberapa banyak sangatlah air yang dapat kamu bawa?"

Burung Kenari: "Ya. Aku sedar. hanya satu atau dua titis air saja yang dapat aku bawa"

Burung Merpati: "Lalu apakah dengan air itu kamu mampu memadamkan api tersebut?"

Burung Kenari: "Insya Allah"

Burung Merpati: ( Dengan rasa hairan ia bertanya) "apa alasanmu melakukan semua ini?"

Burung Kenari: "Sebagai alasan ketika nanti aku di tanya Allah, 'apakah kamu melihat kebakaran itu?' maka aku akan menjawab, 'Ya'"

Burung Merpati: "Tapi kenapa kamu masih berusaha memadamkan kebaran itu dengan air yang kamu bawa satu atau dua titis. Bukankah itu hal yang sia-sia?"

Burung Kenari: "Aku takut. aku takut ketika nanti Allah bertanya : 'usaha apa yang kamu lakukan untuk memadamkan kebakaran itu?' Maka aku akan menjawab, "Aku telah berusaha memadamkannya dengan air satu atau dua titis yang aku bawa.'"

Fahami... renungkanlah...

Apa yang telah kita lakukan dalam hidup ini untuk membantu orang lain dan menegakkan kalimah Nya? Ataukah kita hanya sibuk terbuai oleh kenikmatan maya dunia ini??? Sedarlah wahai saudara seakidahku, bahawa setiap titis keringat, peluh, lelah, dan darah yang kita korbankan untuk membantu orang lain dalam menegakkan kalimah Nya tidak akan pernah sia-sia. Yakinlah bahawa Dia Maha Bijaksana.

Terus berjuang! Majulah! Jangan sia-siakan usia yang masih berbaki ini dengan hal yang sia-sia...

Jagalah hati….

Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan