Popular Posts

Isnin, 24 Januari 2011

DOSA, KEBAIKAN DAN YANG HAK...



Aku kumpulkan sekalian dosa-dosa ku 
yang menghimpit jiwaku 
aku melihat seluruh dunia adalah dosa 

izinkan daku 
meletakkan segala dosa di bawah tapak kaki ku.

Aku hadapkan pandangan kepada kebaikan 
bila daku melihat diriku yang baik 
berdatangan diri-diri lain menghijab 

izinkan daku 
meletakkan segala kebaikan di bawah dosa-dosa.

Aku berhadapan dengan keinginan-keinginan 
tanpa dosa jiwa belum tenang 
keinginan-keinginan mengheret kepada kegelisahan 
tidak sabar.

Wajah keinginan memperlihatkan ego diri 
takutkan kesusahan dan kehinaan.

Keinginan adalah dosa sebenar 
dosa-dosa lain adalah anak-anaknya 
walaupun anak-anak dikuburkan 
ibu akan terus melahirkan anak-anak baharu.

Bagaimana menghapuskan keinginan 
bukankah ia adalah diriku sendiri.

Aku melihat kepada diriku 
terasa kesamaran di sebalik diri yang berkeinginan 
dalam kesamaran itu 
wujud diri yang suci murni 
tanpa keinginan.

Ia tidak dikurung oleh jasad 
tiada ruang 
tiada zaman.

Ia sentiasa damai dan tenteram 
namun ia tidak diberi kesempatan 
untuk memperlihatkan wajahnya.

Kuburkan diri yang berkeinginan! 
begitulah ucapan Mu yang ku dengar.

Bila daku mendengar ucapan Mu 
aku melihat diri ku berada di tengah-tengah 
di antara Engkau dan diri yang berkeinginan 

aku melihat diri yang berkeinginan itu bukanlah diriku yang sejati 
ia hanyalah bayang-bayang yang muncul 
dari pancaran cahaya Mu kepadaku yang terhijab 
mengapa kepada bayang penglihatan ku tertuju 
sedangkan Engkau adalah cahaya 
dan aku yang menerima cahaya 
bayang adalah kegelapan 
mengapa terpesona dengan kegelapan.

Engkau terangi daku dengan cahaya Mu 
untuk ku kenali diriku 
agar pengenalan itu membuatku melihat cahaya Mu 
dan mengetahui bahawa cahaya Mu yang paling nyata 
sedangkan aku dan lain-lainnya 
adalah zarah-zarah yang terapung-apung 
di dalam angkasa raya cahaya Mu.

Cahaya Mu yang tanpa warna tanpa rupa 
adalah kebijaksanaan tanpa tara 
dengannya segala menjadi nyata.

Sekalian wajah-wajah adalah cermin wajah Mu 
cermin itu adalah keindahan 
keindahan adalah bayangan wajah Mu 
keindahan adalah rasa hati 
bukan bentuk bukan rupa 
apabila hati mesra di dalam keindahan Mu 
itulah penatapan wajah Mu 
bulat, leper, atau panjang 
putih, kuning atau hijau 
kelmarin, hari ini atau esok 
semuanya tidak menjadi soal 
pada hati yang melihat keindahan wajah Mu.

Hati itulah rahsia besar.

Pandanglah Robb tanpa menggunakan mata 
Dia tidak pernah bersembunyi 
dengarlah ucapan tanpa menggunakan telinga 
Dia tidak pernah berhenti berkata-kata.


Jagalah hati...


wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan