Popular Posts

Isnin, 24 Januari 2011

HIDUP KITA PENTING...

Mungkin keadaan yang datang dalam kehidupan kita hari ini tidak semudah yang kita harapkan. Mungkin apa yang kita impikan masih jauh dari jangkauan kita. Mungkin kejayaan yang demikian dekat dan mudah di ucapkan di mulut, tetapi realitinya terasa begitu jauh dari harapan. Kehidupan memang tidak selalu menghadirkan keadaan sesuai dengan yang kita inginkan, tetapi yakinlah masa depan adalah gemilang. Apa pun keadaan yang datang dalam kehidupan kita hari ini, tanamkan keyakinan dalam hati dan fikiran bahawa masa depan kita adalah cemerlang.

Kita manusia diciptakan di muka bumi ini dengan segala kelebihan dan kesempurnaan dibandingkan dengan makhluk lainnya. Dengan segala kelebihan tersebut, kehadiran kita memiliki tujuan mulia menjadi wakil Allah dalam memberikan kemajuan dan kesejahteraan bagi kehidupan dan alam semesta. Maka bercita-citalah yang tinggi dan berfikiran maju, kerana setiap langkah kita di muka bumi ini haruslah langkah-langkah bagi kemajuan dan kesejahteraan. Ingatlah, jangan sekali-kali meremehkan kemampuan dalam diri kita. Kerana sesungguhnya di dalam diri kita sudah tersimpan potensi luar biasa yang siap untuk dibangunkan. Maka temukanlah cara untuk membangunkan kekuatan luar biasa dalam diri kita untuk menjadikan kehidupan kita luar biasa.

Dalam diri setiap manusia, sudah memiliki sifat-sifat ingin menjadi manusia yang hebat, ingin menjadi pemimpin, ingin menjadi seorang yang mulia, ingin membantu banyak orang lain, ingin banyak berbuat kebaikan, ingin menegakkan keadilan dan seumpamanya. Inilah hakikat suara hati manusia yang diberikan oleh Allah yang Maha Kuasa, yang menjadi modal bagi keberhasilan dan kecermerlangan hidup kita. Maka dengarkan suara-suara hati kita dan berani memperjuangkannya dalam kehidupan. Jadikanlah keinginan-keinginan suara hati kita sebagai sumber tenaga dan motivasi dari dalam diri menuju kehidupan yang penuh potensi dan keagungan.

Hidup kita terlalu penting untuk dibiarkan berlalu dengan kegiatan yang kurang penting. Jangan biarkan keadaan yang datang tidak seiring. Serasikan harapan menjadi kebenaran bagi tertanamnya potensi dalam diri kita. Kerana kita  memiliki hak untuk menjadi luar biasa dan menggapai impian-impian besar kita. Maka segeralah membangkitkan sumber tenaga dan potensi dalam diri kita untuk mengambil hak kejayaan kita dalam kehidupan. Ingatlah bahawa Allah yang Maha Mulia sudah membekalkan sumber sifat-sifat kemuliaan yang tertanam atau “built in” dalam hati kita. Dengarkan suara hati kita dan gunakanlah sebagai sumber kekuatan untuk motivasi dalam kehidupan ini. Pupuklah terus hingga menghasilkan dorongan kekuatan sekaligus motivasi yang maha dahsyat dari dalam diri.

Mulailah untuk membiasakan hati kita bertanya ke dalam diri, mengenali diri sendiri lebih dalam dengan pertanyaan-pertanyaan berikut ini:

Apakah tujuan tertinggi kehidupan kita?

Apakah impian besar yang ingin kita raih dalam kehidupan ini?

Kehidupan seperti apakah yang ingin kita wariskan dan dikenang oleh generasi setelah kita?

Temukan panggilan hati sesuai dengan suara hati terdalam dalam diri kita. Perjuangkanlah ia sebagai sumber keberanian dan kekuatan dalam mencapai kesejatian diri yang bernilai tinggi. Sedarilah bahawa kehidupan dunia ini menjadi sebuah kesempatan, amanah, sekaligus ujian yang penuh tentangan dan menggairahkan bagi diri kita. Ingatlah Allah yang Maha Besar yang telah menciptakan kita dengan sedemikian sempurnanya, ingin menjadikan hidup kita adalah penting. Maka temukanlah panggilan hati kita, kemudian perjuangkan dengan penuh keyakinan hati untuk meraih masa depan yang cemerlang.

Kekuatan suara hati akan mempengaruhi fikiran bawah sedar atau “unconcius mind” yang seringkali merupakan sebuah saranan, sehingga melahirkan tenaga dahsyat yang sangat berguna sebagai penuntun meraih kecemerlangan dalam diri kita. Bangkitkan kuasa motivasi itu agar mengalir membakar semangat kita. Ia ingin upaya dan kreativiti yang bersumber dari suara hati itu mengalir mencari jalan untuk mencapai cita-cita tertinggi kita. Ikutilah suara hati yang bersumber dari Ilahi yang Maha Agung. Ekspresikan suara hati keagungan dalam kehidupan melalui tindakan nyata untuk mencapai cita-cita terbesar dalam diri kita. Ingatlah bahawa hidup kita penting. Hidup kita dirancang untuk meraih kemenangan. Hidup kita memiliki tujuan mensejahterakan kehidupan dan alam semesta ini.

Jagalah hati...

SEMOGA BERMANFAAT.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan