Popular Posts

Rabu, 18 April 2012

MAAFKAN DAKU...





Saudara semuslimku yang baik hati…

Coretan ini aku tujukan buat dirimu, walau aku tidak pasti, sama ada engkau membacanya atau tidak. Tahukah dirimu, bahawa aku benar-benar sayang kepadamu. Sayang yang tidak lain hanyalah bertunjangkan cinta dan rindu kepada Ilahi. Sayang yang menyeruku untuk merindui peranan dakwah seorang khalifah di muka bumi.



Saudara semuslimku yang baik hati…

Kita pernah melalui suka dan duka, melalui rintangan demi rintangan. Tapi entah mengapa, pada ketika 'ini' hatiku merasa sayu. Sayu yang keterlaluan. Ku pujuk hati dengan zikrullah, ku belai jiwa dengan memuji Allah, tapi kenapa… airmata ini seolah-olah tidak berhenti untuk mengalir.


Aku mencintaimu sungguh-sungguh. Cinta yang benar-benar bukan berasaskan duniawi, jujurnya aku ingin ke syurga bersamamu. Berpimpinan tangan dan tersenyum gembira tatkala Allah menunjukkan wajah-Nya. Seronok bukan, andai kita mampu bergembira bergelak tawa di satu negeri yang kekal abadi!


Sungguh aku tidak menyangkal, terkadang kaki ini tersalah langkah. Terkadang hati merasa penat dan marah lantaran teguran demi teguran secara berhikmah engkau abaikan, terkadang egomu menggunung tinggi, mengenepikan perasaanku yang terus-terusan ingin mengajakmu menuju redha-Nya. Lantas, tulisanku terkadang keras tanpa ku sedari. Saudara semuslimku yang baik hati… ketahuilah hakikatnya hatiku terbakar melihat kemaksiatan itu!


Aku cuba bersabar dan bersabar, ku cuba mencicip sedikit sabar dan tauladan yang Rasululullah saw tunjukkan, ku cuba membelai jiwamu dan cuba mengenepikan segalanya namun sayang aku tewas lagi. Aku sedar, terkadang jiwaku kalut maka aku tidak memahamimu. Aku sungguh-sungguh tidak mampu membiarkan engkau dengan kemaksiatan kerana aku sayang padamu!



Saudara semuslimku yang baik hati…

aku benar-benar gerun pada amaran Allah akan dosa-dosa yang manusia lakukan. Aku gentar membaca perihal hukuman-hukuman buat mereka yang berdosa. Justeru, aku ingin menyelamatkanmu. Aku ingin sekali engkau bersamaku dalam mencari cinta-Nya. Aku bukanlah sesiapa untuk menilaimu. Aku bukanlah seorang wali Allah yang serba bersih, tetapi hatiku terbakar melihat kemaksiatan yang engkau lakukan di hadapan mataku.


Maafkan aku saudara semuslimky yang baik hati… atas segala kekurangan diri. Aku juga insan biasa yang masih banyak dosa, bahkan mungkin aku lebih hina darimu di sisi Allah. Maafkan aku atas kekuranganku. Maafkan teguranku yang engkau tidak dapat terima. Maafkan aku kerana terlalu menyayangimu.

Dan maafkan aku jika aku masih menangis…



Wallahu`alam




Jagalah Hati…


Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan