Popular Posts

Isnin, 28 November 2011

KITAKAH ITU...?







Pada suatu hari , ketika duduk bersama para sahabat ra, tiba-tiba Rasullullah saw berkata sambil memegang janggutnya, “Alangkah rindunya aku mahu berjumpa dengan saudara-saudaraku.”



Para sahabat bertanya, “Bukankah kami ini saudara-saudaramu ya Rasullullah?”



“Kalian sahabat-sahabatku dan aku mencintai kalian. Tetapi aku merindukan saudara-saudaraku.”



“Siapa mereka ya Rasullullah?”



Air mata Rasullullah saw menitis membasahi janggutnya dan Baginda saw berkata, “ Saudara-saudaraku adalah orang-orang yang tidak hidup sezaman denganku, mereka tidak pernah berjumpa denganku, tapi mereka mencintaiku, membenarkan kata-kataku dan beriman kepadaku. Aku rindu kepada mereka, aku mencintai mereka.”



Para sahabat ra menundukkan wajah mereka lalu ikut menangis...



Ya Rasullullah

Engkau ingin berjumpa dengan mereka,

Kamikah itu ya Rasullullah?

Engkau rindukan mereka,

Kamikah itu ya Rasullullah?

Engkau dambakan mereka,

Kamikah itu ya Rasullullah?

Duhai Rasullullah…..

Engkau ingin bertemu dengan mereka yang tidak pernah engkau jumpai

Kamikah itu ya Rasullullah?

Mereka yang bibirnya selalu bergetar mengucapkan selawat bagimu

Kamikah ya Rasullullah?

Engkau ingin datang memeluk mereka

Bagi memuaskan kerinduanmu

Kamikah yang engkau rindukan itu ya Rasullullah?

Engkau akan datang kepada mereka yang mengunjungimu dengan selawat

Dengarlah selawat kami bagimu ya Rasullullah

Allahumma solli a’la Muhammad wa a’la ali Muhammad

Maka hadirlah engkau dalam jiwa kami

Dalam mimpi-mimpi kami

Masih kami ingat sabdamu,

“Barang siapa datang kepadaku, aku akan memberinya syafaat di hari kiamat.”

Maka, wahai kekasih yang mulia. Syafaatilah kami ya Rasullullah.

Moga-moga hati kami terisi dengan penuhnya cinta kepadamu ya Rasullullah...



Wallahu`alam




Jagalah Hati...



Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan