SYARIAT ialah amalan-amalan zahir yang diperintahkan kepada umat Islam, baik itu yang wajib atau harus dari segi kedudukan hukumnya.
Syariat zahir ini terbahagi dua, iaitu
1. Hablumminallah
2. Hablumminannas
Hablumminallah ialah amalan-amalan yang termasuk persoalan ibadah. Contohnya solat, puasa, zakat, haji, baca Quran, doa, zikir, tahlil, selawat dan lain-lain.
Hablumminannas ialah amalan-amalan lahir kita yang termasuk dalam bidang-bidang muamalat (kerja-kerja yang ada hubungkait dengan masyarakat), munakahat (persoalan kekeluargaan) dan jenayah serta tarbiah Islamiah, soal-soal siasah, fisabilillah, jihad dan persoalan alam sejagat.
HAKIKAT ialah amalan batin yang diperintahkan ataupun yang dilarang oleh Allah swt kepada umat Islam. Amalan yang diperintahkan dikenali sebagai sifat “mahmudah” (sifat-sifat terpuji) dan yang dilarang ialah sifat “mazmumah” (sifat-sifat terkeji).
Hakikat juga terbahagi kepada dua, iaitu
1. Berakhlak dengan Allah
2. Berakhlak dengan manusia
Antara bentuk-bentuk akhlak dengan Allah ialah:
Mengenal Allah dengan yakin;
Merasa kehebatan Allah;
Merasa ngeri dengan Neraka Allah;
Merasa sentiasa diawasi oleh Allah;
Merasa hina diri dan malu dengan Allah;
Meredhai setiap takdir dan ketentuan Allah;
Sabar di atas sebarang ujian Allah;
Mensyukuri nikmat-nikmat pemberian Allah;
Mencintai Allah;
Merasa takut pada Allah atas kecuaian dan dosa-dosa kita;
Tawakal kepada Allah;
Merasa harap pada rahmat Allah;
Rindu pada Allah;
Sentiasa mengingati Allah;
Rindu pada syurga Allah karena ingin bertemu dengan-Nya.
Bentuk-bentuk akhlak kepada manusia:
Mengasihinya sebagaimana kita mengasihi diri kita sendiri;
Merasa gembira di atas kegembiraannya dan tumpang berdukacita kerana kedukacitaannya;
Menginginkan kebahagiaan untuknya disamping berharap agar kecelakaan menjauhinya;
Benci pada kejahatannya tetapi kasihan pada dirinya hingga timbul perasaan untuk menasihatinya;
Pemurah padanya;
Bertolak ansur dengannya;
Mengenang jasanya dan berusaha membalasnya kerana Allah;
Memaafkan kesalahannya dan sanggup meminta maaf atas kesalahan padanya;
Kebaikannya disanjung dan di ikut, kejahatannya dinasihati dan dirahsiakan
.
Lapang dada saat berdepan dengan ragam serta kerenah manusia;
Baik sangka terhadap orang Islam;
Tawaduk dengan manusia.
Kedua syariat dan hakikat adalah perkara-perkara yang sangat penting untuk membentuk peribadi yang benar-benar bertakwa dan terlepas dari sifat-sifat nifaq. Kita wajib mengamalkan kedua-duanya serentak dan seiring. Namun adalah diakui bahawa bukanlah mudah bagi kita untuk mengamalkannya.
Allah swt menjelaskan ini dengan firman-Nya “Mintalah bantuan dalam urusanmu dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu adalah sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk, iaitu orang-orang yang meyakini bahawa mereka akan menemui Robb-nya dan bahawa kepada-Nya jua mereka akan kembali” ( QS 2:45)
Allah swt mewahyukan bahawa untuk menjadi orang yang sabar itu susah dan untuk menjadi orang-orang yang tetap bersolat itu juga susah. Maknanya kedua-dua amalan lahir dan batin itu memang susah untuk diamalkan. Tetapi ia jadi mudah dan senang bila kita dapat memiliki sesuatu yang lebih penting dari keduanya, iaitu rasa khusyuk dengan Allah (rasa diawasi Allah setiap masa), yakni yakin akan pertemuan dan pengembalian diri ke hadrat Allah swt di akhirat nanti.
Dari situ fahamlah kita bahawa antara kedua-dua amalan lahir dan batin, yang mesti diutama dan didahulukan pada diri kita ialah amalan batin. Kita usaha dapatkan dulu rasa khusyuk atau yakin akan keWujudan Allah serta pertemuan kembali kita dengan-Nya di satu hari nanti. Kemudian nanti, barulah kita akan ada kekuatan untuk mengamalkan syariat dan hakikat.
Tanpa rasa khusyuk itu, kita tidak akan dapat mengalahkan hawa nafsu dan syaitan yang sentiasa bersungguh-sungguh mengajak kita menderhakai Allah swt.
Inilah panduan kita untuk memperjuangkan Islam dalam diri manusia. Apa yang mesti didahulukan ialah berusaha supaya hatinya berubah, dari hati yang tidak kenal Allah kepada hati yang khusyuk dan cinta kepada Allah. Dari hati yang lalai kepada hati yang sentiasa ingatkan Allah. Bila hati sudah cinta Allah akan ringanlah manusia itu menerima dan mengamalkan syariat Allah lahir dan batin. Walllahu`alam.
Inilah jalan yang saya cuba fahamkan melalui frasa kata, “ Jagalah Hati ”.
Wassalam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan