Popular Posts

Jumaat, 19 Ogos 2011

DOA MALAM INI...



Ya Robb
Saat siang menghilang
Dan gelap yang datang
Masih ku rasa degup nadi
Masih ku hirup hidup ini
Atas kurniaan Mu
Atas nikmat Mu
Terima kasih ya Robb
Atas sinar matahari
Atas nafas hari ini…


Ya Robb
Bersama gelap yang turun
Ku rebahkan penatnya jiwa
Agar aib tertutup
Dan hilang ditelan malam
Agar gemercik doa
Menghapus segala dosa


Ya Robb
Raja yang Maha Kasih
Kala ego menguasai
Hilanglah akal sihat
Hingga tidak lagi terlihat
Segala macam isyarat
Terangi ya Robb
Hati yang gelap
Bersihkan ya Robb
Hati yang berkarat


Ya Robb
Di sepertiga malam ini
Ada senjata tajam terhunus
Sebilah doa di sebalik tembok batu
Yang menembus petala langit Mu
Doa-doa harapan
Jiwa kebangkitan
Nafas peradaban


Ya Robb
Saat luka berlumur redha
Hanya satu saja adanya
Cinta di atas cinta


Ya Robb
Kala senyum menjerat senja
Terbawa segala letih
Dusta dan prasangka
Kala rebah di atas ranjang
Semua ketakutan hilang


Ya Robb
Dakap hatiku
Dalam kuasa kasih Mu


Ya Robb
Ku selalu tidak mampu bertahan
Engkau beri beragam cara
Bagi kerumitan jiwa
Bagi tipuan mata
Bagi beban derita
Kau hanya beri jalan sederhana
Kesabaran


Ya Robb
Selamanya ku serahkan
Pada Mu saja
Apa yang terlintas
Dalam fikiran
Apa yang hadir
Dalam perasaan
Apa yang masuk
Dalam kesimpulan
Apa yang keluar
Sebagai ucapan
Apa yang terlihat
Dalam perbuatan
Ku serahkan pada Mu


Ya Robb
Aku berlindung pada Mu dari
Apa yang aku niatkan
Apa yang aku ucapkan
Apa yang aku lakukan


Ya Robb
Aku berlindung pada Mu 
dari apa yang mereka rencanakan
Apa yang mereka ucapkan
Apa yang mereka lakukan


Ya Robb
Aku berlindung pada Mu
Dari apa yang menjadi dugaan
Apa yang menjadi kesimpulan


Ya Robb
Jangan jadikan aku terbiasa berkata apa yang tidak ku fahami
Jangan jadikan aku terbiasa mendengar apa yang tidak ku mengerti
Jangan jadikan aku terbiasa melihat apa-apa yang Kau murkai
Jangan jadikan aku terbiasa melakukan apa yang menyakitkan hati


Ya Robb
Jangan jadikan aku lebih senang mengadu dari pada mencari tahu
Jangan jadikan aku terbiasa membina persepsi tanpa mencari bukti dan saksi


Ya Robb
Jangan jadikan aku disibukkan dengan kekurangan orang lain
Jangan jadikan aku disenangkan dengan kelemahan orang lain


Ya Robb
Jadikan aku melupakan segala kebaikanku pada orang lain
Jadikan aku selalu ingat pada kebaikan orang lain atasku
Allahuma aamin….



Jagalah Hati...

wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan