Popular Posts

Isnin, 28 Februari 2011

DAKWAH DEMI CINTA...

Prolog…

Dalam satu persidangan di Baitulmaqdis suatu ketika dahulu, seorang ketua gerakan Kristian berpesan kepada pendakwah-pendakwah Kristian dengan katanya, “Peranan kamu bukanlah mengkristiankan orang-orang Islam tetapi mengeluarkan mereka daripada Islam supaya menjadi makhluk yang tidak ada hubungan dengan Allah dan tidak berakhlak.”

Kenyataan yang serupa pernah dibuat oleh seorang pemimpin Kristian di Timur yang kemudian diterbitkan oleh sebuah akhbar komunis di Russia. Katanya, “Mustahil komunis boleh berkuasa sebelum Islam dapat diganyang habis-habisan.” Sebagai buktinya lihatlah apa yang telah dilakukan oleh komunis ke atas negara Balkan sekarang ini.

Orang-orang mukmin perlu mempunyai kekuatan dalam pelbagai bidang bagi melayakkan mereka memimpin ( bukan dipimpin! ) dan sekaligus menyelamatkan manusia sejagat daripada terus berada di dalam kesesatan di bawah pimpinan jahiliah yang penuh dengan angkara kezaliman di serata pelosok dunia…


Dakwah demi cinta….

Pendakwah bukan penceramah, bukan pakar motivasi atau ahli pengkaji bidang ilmu, tetapi pendakwah adalah orang yang hidup dengan mengamalkan segala ilmu yang dikutipnya sehari-harian. Dia difahamkan bahawa keldai yang memikul ribuan kitab tidak pernah menambah nilai pada diri si keldai.

Memang seperti itulah sebuah ikhtiar bernama dakwah. Dan cinta akan meminta semuanya dari diri pendakwah, bukan hanya fikiran dan perhatian, tetapi berjalan, duduk, dan tidur juga dipengaruhinya. Bahkan di tengah lena, termasuk mimpi pun tentang dakwah. Tentang umat yang dicintai...

Jalan dakwah menyedut saripati tenaga hingga ke tulang belulang pendakwah. Sampai daging terakhir yang menempel di tubuh renta… Tubuh yang luluh seperti diseret-seret. .. Tubuh yang hancur lebur dipaksa berlari…

Seperti itulah yang terjadi pada rambut Baginda Rasulullah saw. Baginda saw memang akan tua, tetapi rambut Baginda saw beruban kerana beban berat dari ayat yang diturunkan Allah.

Sebagaimana tubuh mulia Umar bin Abdul Aziz. Dia memimpin hanya sebentar. Tapi kaum muslimin sangat bahagia. Dunia dipenuhi kemakmuran yang sangat dahsyat. Malahan tidak ada lagi orang miskin yang boleh diberikan sedekah. Tubuh mulia itu terkoyak-koyak demi sebuah amanah memimpin yang dipertanggungjawabkan.

Sukar untuk membayangkan sekuat apakah Sang Khalifah bekerja hinggakan tubuh yang segar bugar itu menjadi lemah dan kurus. Hanya dalam 2 tahun Allah swt memberi peluang dan ruang padanya, ia sakit parah kemudian meninggal. Namun memang itu yang diharapkannya, mati sebagai jiwa yang tenang…

Dakwah bukannya tidak melelahkan. Bukannya tidak membosankan. Dakwah bukannya tidak menyakitkan. Bahkan juga para pejuang risalah bukannya sepi dari godaan kekufuran.

Tidak… Namun kelelahan serta rasa sakit itu selalu bersama mereka sepanjang hidupnya…setiap hari. Satu kisah perjuangan akan segera mereka sambung lagi dengan amalan yang jauh lebih “tragik”.

Oleh kerana rasa sakit itu selalu mereka rasakan, selalu menemani…rasa sakit itu selalu mengintai ke mana pun mereka pergi… akhirnya menjadi kebiasaan hidup.

Kalau iman dan nafsu rasa lelah selalu bertempur, pada akhirnya salah satunya harus mengalah. Dan rasa lelah itu sendiri yang akhirnya lelah untuk mencekik iman. Lalu terus berkobar dalam dada.

Begitu pula rasa sakit. Hingga luka tidak dirasakan lagi sebagai luka. Hingga “hasrat untuk mengeluh” tidak lagi terlalu menggoda dibandingkan jihad yang begitu cantik. Ia menjadi seperti tonik bagi iman..

Oleh itu ketahuilah bahawa, pendakwah yang suka heboh riang mempamerkan amalnya adalah anak dunia. Mereka cepat takjub pada rasa sakit dan pengorbanan yang dilakukan kerana mereka jarang disakiti di jalan Allah. Maka jarang sekali mereka ini melahirkan karya-karya besar, melainkan yang dicedok dari buah fikiran pendakwah silam lalu ditampal menjadi karya mereka.

Maka, bila pendakwah dunia diberikan sekali rasa sakit, pedih dan siksaan, mereka merasa menjadi orang besar, konon orang yang telah mengorbankan segalanya di jalan dakwah. Padahal mereka sebenarnya telah menjadi bahan jenaka dan sasaran doa para mujahid sejati, “Ya Allah, berilah dia petunjuk… sungguh Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang… “

Seorang pejuang tubuhnya meluluh, tidak sempat membesar. Jasadnya dikoyak oleh beban dakwah. Tapi iman di hatinya memancarkan cinta… Mengajak kita untuk terus berlari…

“Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.

Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.

Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.

Teruslah bertahan, hingga kekufuran itu longlai menyertaimu.

Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”


Kalau iman dan syaitan terus bertempur. Pada akhirnya salah satu harus mengalah….


Jagalah Hati


Wassalam. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan