Popular Posts

Selasa, 1 Februari 2011

WASIAT TAKWA BUAT PUTERA-PUTERIKU...

Wahai anakku, semoga Allah berkenan membimbing dan memberimu petunjuk untuk mengerjakan amal-amal yang baik. sesungguhnya kewajipanmu terhadapku adalah sekadar tanggungjawab seorang anak terhadap ayahnya tanpa mengurangkan hak Allah serta RasulNya.

Aku gembira jika dapat melihatmu dalam keadaan sihat tubuh badan, bersih hati serta lurus akhlakmu dengan memelihara adab, jauh dari perkataan keji, ramah tamah dalam pergaulan dan di cintai oleh rakan taulanmu.

Berusahalah agar engkau juga suka menolong orang-orang miskin dan menyayangi orang-orang yang lemah. Engkau ampunilah kesalahan-kesalahan orang lain dan memaafkan kejahatan-kejahatan mereka. Dalam masa yang sama, engkau tidak lalai dalam mengerjakan solat dan tidak mengambil ringan dalam beribadah kepada Allah.

Wahai anakku, jika engkau menerima nasihat dari seorang penasihat, maka akulah yang lebih patut engkau terima nasihatnya. Aku adalah guru dan pengajar serta pendidik jiwamu. Engkau tidak akan mendapatkan seseorang yang lebih mengharapkan manfaat dan kebaikan bagimu daripada aku.

Wahai anakku, sesungguhnya aku seorang penasihat yang jujur bagimu. Maka, terimalah nasihat-nasihat yang ku berikan kepadamu dan amalkanlah di hadapanku, di antara engkau dan saudara-saudaramu serta terhadap dirimu sendiri.

Wahai anakku, apabila engkau tidak mengamalkan nasihatku ketika engkau berada sendirian, maka akan sedikit sekali engkau akan mengamalkannya antara aku dan saudara-saudaramu.

Wahai anakku, apabila engkau tidak menjadikanku sebagai teladan, maka siapakah yang akan engkau teladani ? Untuk apa pula engkau paksakan dirimu duduk di depanku ?

Wahai anakku, ingatlah bahawa sesungguhnya seorang guru itu tidak menyukai selain kepada murid yang taat dan beradab. Maka, apakah engkau senang apabila guru dan pendidikmu tidak redha kepadamu dan tidak mengharapkan kebaikanmu ?

Wahai anakku, sesungguhnya aku menyukai kebaikan bagimu. Maka, bantulah aku untuk menyampaikan kebaikan kepadamu dengan mentaati dan mematuhi perintahku kepadamu untuk mengamalkan budi pekerti mulia.

Wahai anakku, akhlak yang baik adalah perhiasan manusia pada dirinya dan di antara saudara-saudara, keluarga dan teman-temannya. Maka, jadilah engkau seorang yang berakhlak baik, nescaya orang-orang menghormati dan mencintaimu.

Wahai anakku, apabila engkau tidak menghiasi ilmumu dengan akhlakmu yang mulia, maka ilmumu akan lebih membahayakan daripada kebodohanmu. Kerana orang yang bodoh dapat dimaafkan tentang kebodohannya. Akan tetapi, orang yang beramal tidak mempunyai alasan terhadap orang sekitarnya jika dia tidak memiliki perilaku yang baik.

Wahai anakku, janganlah engkau mengharap pengawasanku terhadapmu sepenuh masa, kerana pengawasanmu terhadap dirimu sendiri lebih baik dan lebih berguna daripada pengawasanku terhadapmu.

Wahai anakku, Rasulullah saw bersabda,” Sesungguhnya Allah memurnikan agama ini untuk Nya dan tiadalah kebaikan bagi agamamu , kecuali sifat dermawan dan akhlak yang baik. Oleh sebab itu, hiasilah agamamu dengan kedua sifat itu”.

wassalam.

Jagalah hati...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan