Popular Posts

Ahad, 30 Jun 2013

MUHASSABAH III...





Seringkali aku berkata ketika semua orang memuji milikku... bahawa sesungguhnya ini semua hanyalah titipan...



bahawa keretaku hanyalah titipan-Nya
bahawa rumahku hanyalah titipan-Nya
bahawa hartaku hanyalah titipan-Nya
bahawa anak-anak ku hanyalah titipan-Nya



Tetapi, mengapa aku tidak pernah bertanya,
"Mengapa Dia menitipkan padaku ?
Untuk apa Dia menitipkan ini padaku…?
Dan kalau bukan milikku, apa yang harus ku lakukan untuk milik-Nya itu…?
Adakah aku memiliki hak atas sesuatu yang bukan milikku…?”



Mengapa hatiku terasa berat, ketika titipan itu diminta kembali oleh-Nya…?
Ketika diminta kembali, ku sebut itu sebagai musibah
Ku sebut itu sebagai ujian, ku sebut itu sebagai petaka
Ku sebut itu sebagai panggilan apa sahaja untuk melukiskan kalau itu adalah derita
Ketika aku berdoa, ku minta titipan yang serasi dengan hawa nafsuku



Aku ingin lebih banyak harta,
ingin lebih banyak kereta,
lebih banyak populariti dan
ku tolak sakit,
ku tolak kemiskinan,
seolah-olah semua "derita" adalah hukuman bagiku



Seolah-olah keadilan dan kasih-Nya harus berjalan seperti matematik
Aku rajin beribadah, maka selayaknyalah derita menjauh dariku, dan nikmat dunia kerap menghampiriku.



Ku perlakukan Dia seolah-olah pedagang dan bukan kekasih
Ku minta Dia membalas "perlakuan baikku",
Dan menolak keputusan-Nya yang tidak sesuai keinginanku



Ya Allah…
Padahal setiap hari ku ucapkan, hidup dan matiku hanya untuk beribadah...




Wallahu`alam



Jagalah Hati...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan