Popular Posts

Jumaat, 14 Jun 2013

AKU BUKAN SESIAPA...




wahai saudara semuslimku yang baik hatinya... aku bukanlah ulama...


aku hanyalah salah seorang dari saudara semuslim mu yang hafal beberapa ayat al Quran, beberapa hadis serta beberapa hukum agama melalui penelitian terhadap beberapa kitab...


dengan senang hati dan sukarela ku sampaikan hal-hal tersebut kepada orang ramai...


jika kau paksa aku untuk keluar dari koridor di atas maka engkau telah menyusahkanku...


sesiapa yang mengatakan ‘saya tidak tahu’ sungguh dia juga telah berfatwa...


jika kau menyukai tulisan tanpa suara yang aku sampaikan dan kau lihat ada kebaikan padanya, maka aku berterima kasih atas kesediaan kamu untuk membaca penulisanku...


jika engkau ingin mendapatkan pengetahuan agama yang luas, maka bertanyalah kepada selain diriku, iaitu para ulama dan orang yang memang pakar dalam bidang ilmu. Merekalah orang yang mampu memberikan fatwa kepada kamu mengenai masalah apa sahaja yang kau inginkan...


sesungguhnya aku berpegang pada pesan Rasulullah saw, “Seorang mukmin yang bergaul dengan manusia dan bersabar menghadapi gangguan mereka lebih baik daripada seorang mukmin yang tidak bergaul dengan manusia dan tidak bersabar menghadapi gangguan mereka.” (Tirmizi dan Ibnu Majah)


dalam masa yang sama, aku juga berpesan pada diriku serta diri kalian dengan pesanan yang disampaikan oleh Baginda saw, “Janganlah kalian saling membenci, janganlah saling mendengki, janganlah saling membelakangi. Jadilah kalian wahai hamba-hamba Allah, sebagai orang-orang yang bersaudara..." (Bukhari dan Muslim)


sedangkan diriku, maka sampai di sinilah kemampuan keilmuan ku dan Allah swt tidaklah membebani seseorang lebih dari kemampuannya...


Wallahu`alam


Jagalah Hati...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan