Popular Posts

Selasa, 15 Mac 2011

SEIRINGKAN DOA DAN MALU...


“Mengapa doa-doa saya belum dikabulkan setelah sekian lama?” tanya seorang saudara seakidah kita. Sejujurnya, bukannya tidak mahu menjawab, tapi pertanyaan seperti ini sudah berulang kali diterima dari rakan-rakan, cuma dengan bentuk masalah yang berbeza, yakni tentang bilakah Allah memakbulkan doa.

Rasanya sudah banyak jawapan yang pernah diutarakan oleh ramai ustaz, namun kali ini, hamba Allah akan cuba mencari cara lain untuk membuat rakan-rakan mengerti, faham dan selalu bersangka baik (husnuzhon) kepada Allah swt.

"Memang sering kita berdoa kepada Allah, namun seperti Allah swt belum juga memenuhi hajat kita” jelas hamba Allah membuka jawapan.

“Namun ketahuilah bahawa banyak orang meminta harta yang banyak kepada Allah swt dalam doanya. Ada juga yang minta agar naik pangkat. Ada pula yang berdoa agar diberikan jodoh yang cantik, soleh serta solehah dan sebagainya. Belum lagi pelbagai permintaan ini dan itu sepuas hati mereka! Tidak sedikit manusia yang berdoa kepada Allah swt dengan nafsu syahwat mereka… Segala hal terbaik ingin mereka minta, sebab ia percaya bahawa Allah Maha Pemberi Anugerah akan sangat mudah mengabulkan permintaan mereka…. Namun sayang, mereka hanya mahu selalu menang. Selalu meminta, namun jarang memberi! Minta yang manis, tidak mahu yang pahit! Padahal mereka belum mengerti bahawa jika Allah swt memberi apa yang mereka inginkan, belum tentu hal itu membawa kebaikan untuk mereka….” jelas hamba Allah

“dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui”. (QS. 2:216)

Itulah sifat manusia yang mengira bahawa mereka suka berdoa untuk diberikan anugerah apa yang mereka kira baik, padahal Allah swt memakbulkan doa mereka dengan tidak mengabulkan permintaannya!

Cuba kita bayangkan, apabila setiap makhluk Allah swt ciptakan semuanya kaya raya seperti yang mereka inginkan, apa jadinya dunia ini?!


Betapa banyak manusia yang ingin mendapatkan kuasa dan pengaruh. Ia menyangka bahawa bila ia mendapatnya, ia akan banyak melakukan kebaikan. Namun bila diberikan, rupanya ia tidak bersedia menerimanya sehingga kuasa bukan lagi sebagai anugerah, tetap menjadi musibah.

Maka makna yang terpenting yang harus menjadi pelajaran bagi kita adalah bagaimana kita mampu sentiasa mencuci hati dan fikiran kita untuk sentiasa redha atas keputusan Allah swt.

Jika Allah swt berkehendak membuat hidup kita lapang atau sempit, kita selalu mengucapkan Alhamdulillah. Allah membuat hidup kita senang atau susah, tidak ada masalah. Atau Allah swt mengangkat darjat kita kemudian Dia jatuhkan pun juga tidak mengapa. Yang penting asal Allah swt redha kepada kita, maka kita pun juga akan selalu redha kepada-Nya.

Inilah sebuah kisah yang termaktub dalam shahih Bukhari tentang permohonan para sahabat kepada Rasulullah saw.

Petang itu Rasulullah saw sedang menyampaikan khutbah Jumaat. Dalam keheningan dan kekhusyukan khutbah, maka terdengar teriakan orang-orang yang berdiri dan berseru kepada Baginda saw, “Ya Rasulullah, kemarau berpanjangan. Pepohonan kering dan haiwan ternak mati kehausan. Mohon kiranya Rasulullah berdoa kepada Allah swt agar berkenan menurunkan hujan.”

Rasulullah saw lalu berdoa kepada Allah swt, “Allahummas qinaa… Ya Allah berilah kami hujan… turunkan untuk kami hujan!”

Maka Allah swt pun memakbulkan permintaan Nabi-Nya. Maka angin pun meniupkan awan hingga berkumpul. Mendung pun menaungi manusia. Hingga saat Rasulullah saw turun dari mimbar, maka hujan pun turun membasahi bumi.

Dengan mustajabnya doa Rasulullah saw tersebut, maka hujan tidak berhenti turun hingga hari Jumaat berikutnya. Maka manusia pun menjadi resah sebab anugerah yang terlalu banyak.

Saat Rasulullah saw berkhutbah di Jumaat berikutnya, maka beberapa orang berdiri mencelah khutbah Baginda saw. Mereka berkata, “Ya Rasulullah, hujan yang turun ini terlalu hingga rumah-rumah rosak dan jalan menjadi becak. Mohon kiranya Rasulullah sudi untuk berdoa agar Allah swt menghentikannya.”

Mendengarnya, Rasulullah saw tersenyum… Lalu sejurus kemudian Baginda saw berdoa, “Allahumma hawalina la alaina…. Ya Allah, buatlah hujan turun di sekeliling kami bukan di atas kepala kami.”

Maka atas doa Rasulullah saw, Allah pun menghentikan hujan di Madinah, namun masih menurunkannya di luar kota Madinah.

Itulah kisah permintaan doa manusia yang pernah terjadi di zaman Rasulullah saw. Pelajaran yang dapat diambil dari hadis di atas adalah bahawa kita harus mengakui bahawa kita suka memaksa  dalam memnuhi kehendak peribadi saat kita berdoa kepada Allah swt.

Kebodohan dan keterbatasan ilmu kita member isyarat bahawa kita mengira bahawa apa yang kita inginkan adalah hal yang terbaik. Padahal setelah Allah swt kabulkan apa yang kita ingin, ia telah menjadi hal yang menyusahkan bagi diri kita.

Tidakkah kita merasa malu kepada Allah swt di kala Dia menyingkapkan suatu saat kepada kita bahawa apa yang kita minta rupanya amat buruk bagi kita?!

Pada kisah dalam hadis itu disebutkan bahawa Rasulullah saw sendiri pun tersenyum melihat tingkah laku manusia yang suka meyalahkan sendiri doanya. Bila Rasulullah saw saja tersenyum melihat kenaifan kita saat berdoa, lalu bagaimana dengan Allah swt yang mendengar semua permintaan dan munajat kita…?!

Maka jadikanlah hati kita sentiasa redha atas keputusan-Nya…!

Wallahu`alam.

Jagalah Hati...
 Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan