Popular Posts

Sabtu, 26 Mac 2011

PENGEMIS YANG ANEH...


Kalau ada seorang pengemis meminta wang, itu adalah biasa.

Kalau ada seorang peminta yang mengharapkan makanan dari kita, itupun biasa…

Tetapi kalau ada seorang pengemis, la bertanya kepada kita tentang jam..?

Suatu ketika yang lalu, sepertimana kelaziman, saya pergi bersiar ke pusat beli belah untuk belajar dari gerak laku orang ramai. Tidak terasa hari mulai petang. Dan terdengarlah azan maghrib dari masjid yang tidak jauh dari tempat saya berada.

Seperti orang-orang lain yang berada di pusat beli belah tersebut, saya juga bergegas menuju masjid yang jaraknya memang tidak terlalu jauh. Saya terus menuju ke tempat wuduk untuk bersuci, di tengah keramaian orang-orang yang juga berwuduk.

Oleh kerana masjid itu berada di pusat tumpuan orang ramai maka ramailah jemaah yang melakukan solat maghrib setiap hari di situ, tidak terkecuali hari itu.

Selain jemaah tetap dari masjid, jemaah yang solat maghrib juga berasal dari masyarakat musafir. Apalagi, hari itu adalah hari Sabtu, malam minggu. Jemaah solat pun lebih banyak dibandingkan hari lainnya.

Setelah berwuduk, saya bergegas menuju saf yang masih kosong, untuk mengikut jemaah solat maghrib. Solat berjemaah sudah bermula.

Saya berzikir seringkasnya. Dan kemudian melakukan solat sunat. Saya pun keluar dari masjid untuk  kembali ke deretan kedai-kedai untuk sedikit berbelanja. Siapa tahu ada yang sesui untuk dibelikan.

Pada saat saya berjalan menuju ke kompleks beli belah itu, di mana jarak tempat saya berada, lebih kurang sekitar lima puluh meter dari pintu masjid, tiba-tiba saya di kejutkan oleh seorang peminta sedekah. Ia lelaki yang sudah agak tua, menadahkan tangan kanannya untuk minta wang.

Dengan perasaan biasa tanpa berfikir apa-apa, saya ambilkan wang dari saku baju. Ketika saya hendak berlalu untuk meneruskan perjalanan ke kompleks beli belah, tiba-tiba orang tua itu menanyakan sesuatu yang menurut pendengaran saya sangat aneh!


Katanya: “…pukul berapakah sekarang? Betapa anehnya, seorang peminta sedekah bertanya tentang jam. Tanpa ambil peduli dengan keanehan tersebut, saya menyingsingkan lengan baju panjang saya, untuk melihat jam.

Ah, betapa terkejutnya saya. Ternyata jam yang saya pakai di tangan kanan ini sudah tidak ada lagi. Hingga saya singsingkan lengan baju saya pada paras sikua, “aduh,.. jam tangan saya telah hilang!”

” Dimana… ? ke mana… ? di ambil oleh siapa… ? bila hilangnya… ? Serentetan pertanyaan pada diri sendiri membuat hati saya bertambah bingung, mahu menangis rasanya. Jam ini baru dihadiahkan isteri saya. Tiba-tiba saya seperti diingatkan sesuatu. Mungkinkah tertinggal di masjid? Tapi di mana? Oooh, saya ingat! Tadi ketika saya mengambil air wuduk, jam tangan, saya letakkan di atas paip air wuduk. Dan lupa untuk memakainya kembali.

Maka dengan tergopoh-gopoh, berjalan seperti setengah berlari, saya menuju ke tempat wuduk masjid, tempat di mana saya melakukan wuduk tadi.

Setelah sampai di tempat tersebut, saya menjadi tercengang sendirian. Masya Allah,. ..jam tangan saya, ternyata masih berada di tempatnya, tidak berubah sedikitpun. Saya menjadi termangu….

Padahal betapa lamanya saya tinggalkan jam tersebut di situ. Sejak melakukan wuduk, kemudian solat berjemaah, melakukan zikir, solat sunah, dan keluar dari masjid sambil mencari kasut yang memakan waktu cukup lama kerana begitu banyaknya jemaah yang sedang solat. Di tambah pula, berjalan ke arah pusat beli belah dan akhirnya bertemu dengan orang tua peminta sedekah yang bertanya tentang waktu kepada saya…(subhaanallah…!!!)

Mata saya berkaca-kaca, dan tanpa saya kehendaki, saya menitiskan airmata. Betapa anehnya kejadian ini. Saya langsung menuju ke tempat orang tua tadi, untuk mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepadanya. Tapi ternyata, dia sudah tidak ada lagi di tempatnya. Mungkinkah ia sudah pergi…?

Masya Allah…, saya tidak jadi kehilangan jam kesayangan saya..!? Apakah ini hanya berkat wang RM10 yang saya berikan kepada pak tua peminta itu…? Ah, sungguh, saya tidak berani menyimpulkannya ! Saya pun bergegas pulang. Dan masih tidak habis berfikir tentang kejadian tersebut.

Kini, setelah saya merekodkan peristiwa itu dalam bentuk tulisan di sini, setelah sekian tahun yang lalu itu, saya menjadi teringat akan sabda Rasulullah saw, bahawa memberi sedekah itu dapat menolak bala, dan akan mendatangkan kekayaan hati…wallahu`alam.
Jagalah Hati….

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan