Popular Posts

Jumaat, 3 Jun 2011

PADA SAAT MEMASUKI PENGHULU SEGALA HARI...



Ketika kita mendapat hadiah ulang tahun kelahiran dari pasangan kita sebuah komputer riba canggih yang kita impikan selama ini, apa yang kita lakukan? Tentu kita akan mengucapkan terima kasih sambil memeluk pasangan kita bukan? Apakah kita telah bersyukur dengan pemberian hadiah itu? Mungkin jawapannya ya. Namun seiring perjalanan waktu, kerana pelbagai kesibukan kita, kemudian kita melalaikan hadiah komputer riba itu dan membiarkan saja, bahkan tidak pernah mahu menggunakannya lagi. Apakah kita masih termasuk orang yang bersyukur? Pasti jawapannya tidak, bukan? Lantas bagaimana dengan perasaan pasangan kita yang memberikan hadiah itu? Pastinya ia akan merasa kecewa dan menganggap kita tidak berterima kasih dan bersyukur dengan hadiah yang diberikan bukan?


Demikian juga dalam kehidupan ini. Sesungguhnya tanpa diminta Allah swt telah memberikan anugerah kepada kita dengan berbagai kurniaan yang sangat istimewa. Pernahkah kita berfikir betapa berharganya pelbagai anugerah istimewa yang telah diberikan Allah swt kepada kita? Sedarkah kita semua bahawa Allah telah kurniakan pelbagai anugerah yang tidak ternilai harganya dalam kehidupan ini? Ya, Dia Allah swt telah kurniakan kepada setiap manusia mulai dari kemampuan fizikal yang sempurna, kecerdasan otak yang luar biasa, kekuatan hati yang yang tidak ada bandingannya. Allah swt telah berikan kepada kita kedua mata untuk melihat, kedua telinga untuk mendengar, kedua kaki untuk mendirikan tubuh, hati, buah pinggang, jantung, paru-paru, tanpa kita harus membayarnya.




Apakah kita sering menganggap remeh dan kurang menghargai berbagai anugerah itu semua? Apakah kita merasa cukup hanya dengan mengucapkan terima kasih dan bersyukur atas nikmat dan anugerah yang luar biasa ini? Ingatlah bahawa hidup ini adalah kurniaan Allah yang Maha Pemberi Kehidupan. Dengan berbagai anugerah istimewa, Allah swt mengharapkan kita mampu menggunakannya untuk tujuan mulia. Manusia dikatakan benar-benar telah bersyukur dan berterima kasih, jika kita telah mampu mengguna dan memanfaatkan sebaik mungkin berbagai kurniaan yang telah dianugerahkan Allah tersebut. Apabila kita telah menoreh prestasi-prestasi kebaikan dan memberikan manfaat bagi kehidupan dengan menggunakan kurniaan yang telah kita miliki tersebut.


Pada saat memasuki Penghulu Segala Hari seperti ini, sebaiknya kita bertanya, apakah kita telah menggunakan kurniaan yang telah diberikan Allah swt untuk tujuan-tujuan mulia ? Ada baiknya untuk berani bertanya ke dalam diri kita masing-masing, prestasi-prestasi apa saja yang sudah kita lakukan dengan menggunakan berbagai anugerah yang telah kita miliki? Manfaat dan kebaikan apa saja yang sudah kita lakukan dengan berbagai anugerah yang sudah kita miliki ? Sudah kita gunakan untuk apa saja, kedua penglihatan kita, kedua tangan kita, kedua kaki kita, kemampuan kecerdasan otak kita, kekuatan hati nurani kita selama ini ? Apakah kita biarkan saja tanpa menghasilkan manfaat bagi banyak orang lain ? Ataukah hanya kita gunakan untuk kepentingan-kepentingan memenuhi nafsu dan ego peribadi tanpa memikirkan kepentingan orang lain ?



Ada baiknya kita berani bertanya ke dalam diri,

“Sekiranya Allah yang Maha Pemberi Kehidupan mencabut kehidupan kita dan bertanya kepada kita, apakah kita sudah berani berdiri tegak dihadapan-Nya dengan mengatakan prestasi terbaik dan manfaat yang telah kita lakukan dengan menggunakan anugerah dari-Nya?”


Kita selayaknya bersyukur kerana masih diberikan kesempatan waktu kehidupan untuk memasuki hari baru. Ada baiknya kita berusaha untuk menggunakan waktu ini lebih baik lagi. Menggunakan berbagai anugerah yang kita miliki untuk lebih memberikan serta memanfaatkan bagi kehidupan orang di sekitar kita. Menggunakan kurniaan yang telah diberikan Allah untuk hal-hal kebaikan. Memanfaatkan semua anugerah pemberian Allah secara optimum, bukan hanya untuk kepentingan diri sendiri, tetapi juga untuk manfaat bagi orang lain. Menggunakan kurniaan Allah yang ada dalam diri kita, seperti kekuatan fikiran dan kekuatan hati untuk melakukan prestasi dan kerja terbaik yang bermanfaat.



Lebih baik untuk tidak pernah meremehkan pelbagai anugerah yang ada dalam diri kita masing-masing. Kerana sesungguhnya hidup ini penuh dengan kurniaan istimewa. Kita sebaiknya mampu menggali pelbagai kekuatan dan keunikan peribadi kita untuk melakukan prestasi terbaik dalam kehidupan. Kita sebaiknya mampu membuktikan telah menggunakan kedua penglihatan, pendengaran, tangan, kaki, otak, dan semua panca indera kita untuk tujuan-tujuan mulia dalam kehidupan. Inilah bentuk rasa syukur dan ungkapan terima kasih kita kepada Allah swt atas segala kurniaan yang telah kita terima. Wallahu`alam.




Jagalah Hati…

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan