Popular Posts

Rabu, 9 Mei 2012

TANGISAN ZIKIR... (EPISOD 2)





“Insyirah kehilangan banyak darah dalam kemalangan itu. Kami sudah usahakan bekalan darah untuknya. Janganlah Puan bimbang. Rehatlah banyak-banyak,kami optimis anak puan akan selamat.” Jamin Dr.Danial itu bagaikan tergambar berulang kali.


“ Ya Allah,ya Allah,ya Allah! Ya Allah kasihanilah hamba Mu yang lemah ini, ya Allah..” Air mata Iman semakin deras berlari. Fajar terus merekah cemerlang.


“Kita hamba Iman,kita kena kuat. Lihatlah sengatan panas matahari dapat dipadamkan oleh naungan dedaun yang hijau. kehausan dapat dihilangkan dengan air yang sejuk.rasa lapar dapat dihilangkan dengan sepotong roti.Dan sakitnya seseorang dapat hilang dengan kenikmatan sihat.Yang perlu iman lakukan hanyalah sedikit bersabar dalam menghadapi segala dugaan ini. Sabar yaa..Segala ketegangan hidupmu akan menjadi reda..” Nasihat Isya,kakaknya menggegarkan jiwa.


Bibir Iman terus basah dengan alunan zikir,tasbih dan tahmid. Kali ini lebih syahdu dan khusyuk.


“Sayang..Tabahkan hati hadapi hidup ini.‘Hasbunallah huwaniqmal wakiil’..cukuplah Allah menjadi penolong dan Allah adalah sebaik-baik pelindung.’ Iman selalu baca ayat ni pada abang,dan abang nak Iman teguh terima semua ini..”Lembut suaminya berbisik,terasa insan itu seperti di sisinya.Bayangan Syah menghias matanya yang berkaca.Ya, dia harus kuat!


“Maafkan saya puan, ada berita kurang menyenangkan.”Iman membetulkan tudungnya.merenung mata Dr Rasyikin lebih dalam. Debar dalam dadanya terlalu kencang.Detik demi detik dia dicengkam cemas dan takut.Diam Dr Rasyikin dirasakan cukup menyeksakan. Dia berasa seperti seorang penjahat yang menunggu giliran untuk dihukum gantung.Tidak dapat berbuat apa-apa kecuali pasrah!


“Ini mungkin terjadi 5 tahun lepas,tapi kesannya baru dirasai sekarang.”Doktor itu jelas resah tetapi cuba tersenyum dan sedaya upaya bertenang.


“Apa sakit anak saya doktor? Insyirah sakit apa doc…”


“Puan pernah terlibat dalam kemalangan bukan?”


“Iya..” Iman makin kurang sabar.


“Dia kehilangan darah yang banyak?”


“Doktor…tolong berterus terang dengan saya.jangan dera saya, anak saya sakit apa doc...???”


“Puan..saya harap puan kuat.Anak puan..disahkan HIV POSITIF..”



Bersambung....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan