Popular Posts

Ahad, 6 Mei 2012

SEBUAH KISAH CINTA... (EPISOD 1)




Oleh kerana tersangat muak dengan kuliah di universiti, aku ambil keputusan untuk rehat sekejap- study leave. Aku pun tidak tahu untuk berapa lama.


Pengajian aku masih berbaki setahun. Bukan sudah malas belajar, tetapi aku betul-betul ingin lari sekejap… release tension, recharge balik semangat untuk belajar. Result semester lalu memang teruk tahap kronik, takyah citer ah..
Bila aku bagitau mak aku, dia melenting la ape lagi. Mahunya beliau tidak marah.. Tapi melihatkan aku ini memang dah nekad, mak akhirnya mengalah juga.


Jadi bermulalah hidup aku untuk buat sesuatu yang jauh dari belajar, jauh dari senibina.. Aku balik kampung. Sebenarnya aku nak lalui balik kehidupan masa zaman sekolah dulu.. Tapi apa aku boleh buat??


Mula-mula ingat nak kerja di pasaraya, tetapi aku ni jenis cepat bosan..
Pusing satu pasaraya dua tiga kali pun dah rasa bosan. Nak kerja kat pam minyak pula sekarang dah tiada, semua layan diri. Jadi pelukis jalanan, tak cukup yakin lagi.. Ishk ishk ishk.


Lepas seminggu melepak kat rumah, akhirnya aku pergi minta kerja jadi driver bas SKMK (bas henti-henti). Dulu zaman sekolah, selalu jugalah aku balik naik bas.. Aku suka perhatikan pakcik driver, kiranya memang admire la kerja driver bas ni.
Tengok macam best aje. Haha. Tambah-tambah bila tengok orang ucap "tima kasih pakcik.." kat driver tiap kali mereka turun.. Rasanya jadi driver bas ni dihargai jugalah… hehe. Jadi apa salahnya aku try. Hmm..


Tapi susah juga rupanya nak memohon. Sebab aku tidak ada pengalaman. Tapi kebetulan syarikat kekurangan pemandu, jadi dia orang beri juga peluang pada aku temuduga. Lepas temuduga, Alhamdulillah aku lepas. Pastu aku ambil ujian JPJ, Alhamdulillah sekali aje terus lepas. Jadi untuk permulaan ni, aku cuma pandu bas yang dah agak lama, dan laluan yang pendek aje, dari Kampung Sabak ke bandar Kota Bharu - bas no. 8. Dalam masa yang sama, aku ulangkaji balik buku Matematik Tambahan. Sebab plan nak buat kelas tuisyen persendirian sebelah malam.. Sekali dua seminggu pun ok gak kalu ade yang berminat. Subjek kegemaran nih mase sekolah!


Okeh, citer bas balik.. First time bawak bas, mak aih memang jakun & excited sangat! Hahaha. Senyum je manjang.. Hari first la bas aku hilang side mirror, sebab langgar bucu lampu isyarat. Adeh. Penumpang pun agaknye heran tengok aku ni muda-muda dah bawak bas.. Mesti dalam hati diorang cakap, “Siannye budak nih.. mesti ngaji tak tinggi, terpakse bawak bas jek.”
Ah lantaklah.


Rupanye tak la menyeronokkan sangat bawak bas nih.
Kadang-kadang aku terlajak stop skit, pun kene marah dengan penumpang. Kadang-kadang berenti awal sikit pon kene marah.. Biasa golongan makcik-makcik la yang camtu, takleh nak cakap ape la. Nanti dikatakan anak derhaka lak, menjawab orang tua. Hehe. Tadah telinga ajelah!


Masuk sebulan lebih aku jadik driver, suatu hari tu bas aku rosak. Tiba-tiba mati. Maklum la bas senior.. Penumpang lak penuh! Dah la hujan lebat sangat, Jadi aku tak dapat nak turun tengok enjin kat belakang nu ape yang rosak (macam la reti sangat). Aku just call pejabat je suruh hantar bas ganti.


Dalam bas yang tade aircond tu, lama-kelamaan penumpang mula bising. Merungut-rungut.. Panas la sikit sebab tingkap tutup. Penumpang lak dok borak-borak sesama diorang je.. Kecik ati gak la aku, tade pun orang yang borak ngan aku. Mentang-mentang la driver bas buruk je. Aku pakai pun agak selekeh je. Takpelah.. Aku pun buat-buat la main henset, tulis mesej, padahal…


Tetiba ade sorang budak pompuan tegur, “dah lame ke bawak bas, bang?”. Tekezut punya pasal, terjatuh henset aku. “Err, baru gak la dik..".


Aku pandang kat dia, gaya macam orang dah keje.


“Oo.. Kira memang tak pandai la nak repair sendiri bas ni?”, dia tanya lagi.


Perghh! Cantik bahasa. Geram je aku dalam hati. “Kan hujan ni dik, cane saya nak turun tengok? Jangan risau, kejap lagi bas ganti sampai okeh..”, aku cuba jawab ngan nada yang cool. Pastu budak tu terus tak layan aku. Waa sadis tol.


Dalam setengah jam, bas ganti sampai gak. Datang sekali ngan pomen. Hujan pun dah tak lebat sangat. Jadi semua penumpang pun keluar la dari bas aku. Sorang demi sorang..
Tanpa menghiraukan aku. Dalam dok layan feeling, tetiba satu suara sapa aku. “Bang, tima kasih ye..”. Rupanya penumpang yang last. Aku cuma senyum.


Bersambung…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan