Popular Posts

Ahad, 6 Mei 2012

SEBUAH KISAH CINTA... ( EPISOD 3)





"Hahahaha.. Kau suka kat Husna ke? Pakcik ingat yang sorang lagi..", jawab pakcik Hashim setelah aku berterus-terang.


"Aik, sorang lagi yang mane? Takkan si Nisa kot? Budak lagi tu", bisik hati aku..


"Alhamdulillah, pakcik pun memang berkenan pun dengan kau ni. Cuma yalah, kami ni pihak perempuan, segan nak bertanya dulu. Insya Allah, nanti pakcik tanyakan pada Husna. Pakcik rasa dia pun takkan menolak..", kata pakcik lagi yang memberikan 1001 harapan pada aku. Kemudian dia citer la serba sikit pasal Husna - kat mana belajar, dan bla bla bla lagi..


Dalam hati takyah citer ar, hepi giler. Rasa nak peluk je pakcik Hashim kuat-kuat! Sempoi la pakcik. Jauh di sudut hati, aku syukur sangat pakcik Hashim sudi terima aku, walaupun sorang driver bas henti-henti je. Sekarang tunggu jawapan daripada Husna je!


Aku bagitau, kalau Husna setuju, aku nak minta mak ayah aku datang merisik dan bertunang hujung tahun ni.. 3 hari lepas tu, akhirnya keluar jugak keputusan daripada Husna.


Dan jawapannya adalah.. MENOLAK!!


Aku masih ingat, tarikh hari tu 11 November.. Suatu tamparan yang sangat hebat pada aku. Tipulah kalau aku kata, dulu aku yakin 100% Husna akan terima aku. Tapi aku sangat-sangat berharap dia akan terima... Arghh!!


Dan yang lebih memeritkan, alasan yang Husna beri adalah - kerana aku cuma driver bas je!
Ayah dia pun tidak menyangka akan keputusan Husna dengan alasannya itu. Tapi dia tak mahu memaksa. Jadi dengan berat hatinya semua ini disampaikan sendiri oleh pakcik Hashim kepada aku.


"Janganlah kecewa sangat nak, insya Allah ada yang lebih layak menanti kamu.."


Fuhhh...


2 minggu lepas kejadian tu, pakcik Hashim ajak keluar lepak-lepak kedai makan. Sambil tengok Arsenal lawan dengan Birmingham City. Nasib baik Arsenal menang malam tu, hepi sikit aku rasa. Pastu on the way balik, kami borak-borak la. Ni naik kete abah aku, pastu gi ambik pakcik kat rumah dia tadi. Nak kene hantar balik la ni..


"Cane sekarang, sedih lagi ke? frust lagi? Hahaha..", selambe je dia tanya. Pastu gelak-gelak lak.
Padahal yang perempuan tu anak dia sendiri, malu la aku. Adeh.


"Ishk pakcik ni, mane tak sedih.. Sedih giler, frust sampai dah tak lalu makan ni. Tadi pun saya order roti kosong je. Tengok, kan saye dah kurus sekarang!". Aku saja je jawab camtu, nak tengok respon dia. Muka nampak terkejut tu. Haha..


"Banyak la kau punya kurus. Memang dah lama kurus pun! Jangan nak salahkan anak aku pulak!", dia balas balik. Pastu kita orang gelak besar.. Haha, sempoi la pakcik ni.
Kan best kalu dia ada lagi sorang anak perempuan, still boleh jadi papa mertua aku.. bisik aku dalam hati. Hoho.


Dia sambung balik, "Ala, takpe la..
Bukan jodoh korang la tu. Tapi boleh pakcik tanya satu benda?"


"Apa pakcik?"


"Betul ke kau ni nak kerja driver bas sampai bila-bila? Aku tengok gaya kau macam orang berpelajaran tinggi. Nampak selekeh sikit ni pun sebab tak pandai bergaya je..", sempat lagi perli aku.
Tapi pertanyaan pakcik Hashim tu membuatkan aku kaget, terkejut.. Tak sangka dia akan tanya macam ni.


"Baik kau citer je direct kat pakcik, takyah nak buat muka pelik!", alamak dia tahu taktik aku. Macam boleh baca aje aku nak mengelak. Hoho. Ye la.. Mata orang tua takleh tipu.


"Hahaha, pakcik ni.. Saya dulu belajar biasa-biasa aje. Tapi tak nak ar citer, bukan citer menarik pun", aku cuba play safe.. Hoho. Pastu aku buat-buka muka tensen.., terus pakcik Hashim dah tak tanye lagi. (Yes!! taktik menjadi)


"Esok malam datang rumah pakcik okey, ade hal sikit..", tetiba pakcik Hashim pesan sebelum dia turun dari kereta. Tak sempat aku tanya dia terus masuk rumah. Psycho betullah pakcik nih. Pasal ape ntah…


Bersambung…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan