Popular Posts

Ahad, 6 Mei 2012

SEBUAH KISAH CINTA... (EPISOD 2)





Hari-hari yang mendatang, kehidupan aku macam ni la.. Siang pandu bas, malam mengajar tuisyen 2 kali seminggu. Malam selainnya aku mengajar adik-adik mengaji Quran. Alhamdulillah, adik aku seorang form 5 dan ada 3 orang kawan dia berminat belajar dengan aku. Semua perempuan, jadi senang sikit sebab adik aku pun perempuan. Nasib baik silibus zaman aku dengan sekarang tidak banyak beza sangat, cuma dalam BI aje. Kadang-kadang tu semput juga nak jawab soalan diorang bagi, lupa jalan penyelesaian. Pastu bagi alasan kat dia orang, “err.. memandangkan kelas dah nak tamat, kita bincang soalan ni dalam kelas seterusnya okeh?”. Hahaha.. Ishk, kena buat revision lagi la ni.


Jadi 4 orang ni, gilir-gilir buat kat rumah masing-masing.
Kali ni wat rumah kawan yang ni, lain kali wat kat rumah kawan dia yang lain pulak. Fair la kan? 


Satu malam tu, kami buat tuisyen kat rumah kawan adik aku yang nama Nisa. Bukanlah kali pertama buat kat situ, tapi malam itu la aku pertama kali terserempak dengan kakak dia. Sebab dia tolong bawak keluar air minuman untuk kita orang. Nama ape ntah..
Pastu dia tegur aku, "abang (dia panggil aku abang lak - sesuke je) ni yang bawak bas tu kan?" Teet! Sah-sah la aku tak penah ingat dia, sebab kan ade berjuta-juta (tipu) penumpang setiap hari.. Mane la aku perasan.


Melihatkan aku membuat muka blur-blur, dia mula kelihatan serba-salah. Takut tersalah orang kot. Mungkin jugak dia rasa malu sebab selamba je tanya aku camtu. Jadi aku cepat-cepat mengiakan. 


"Haah, saya la tu, yang bawak bas.. Tapi maaf la saya memang tak perasan cik, ramai penumpang kan..?" Aku ceritakan perkara yang sebetulnya.
Dia membalas dengan anggukan, senyum lalu bingkas masuk ke dapur. Agaknye malu lagi la tuu.. Pastu aku sambung mengajar seperti biasa.


On the way balik rumah, aku terus soal siasat adik aku.


"Teh (nama panggilan adik aku) kenal kakak Nisa tu? Tau nama dia tak?".


"Nisa tu kan member kamceng orang, mesti la kenal kakak dia. Nama dia... kak Husna, kot", adik aku citer.


"Ooo member kamceng Teh ke? Abang ingat member kambing.. haha", aku cuba melawak untuk tutup ke-excited-an aku.. Harap-harap adik aku tak perasan. Hahaha.


"Eeee loyar burok la abang ni.. Nape, suka akak Husna ke?", direct je adik aku tanya..


"Ishkk takde la..
Tapi, si Nisa tu tau ke abang ni driver bas? Teh penah citer kat dia pasal abang?"


"Tak penah citer pun, dia pun takde tanya. Cuma orang cakap abang terer Add Maths dulu, tu je."


"Okeh, good3! Teh jangan citer tau pasal abang, pasal pengajian abang, pasal keje driver bas tu sementara je.."


"Huh? Iyo laa.."


Lebih kurang seminggu lepas tu, aku terserempak lagi dengan si Husna tu. Kali ni dalam bas aku. Barulah aku ingat, dia la yang satu-satunya ucap "bang, time kasih ye" ketika bas rosak tempoh hari.. Ooooo! Kami cuma berbalas senyum je la, nak borak kang keadaan tak mengizinkan. Rasa tak nak je ambik duit tambang dia, nak belanja. Tapi nanti kalau penumpang lain nampak, kontroversi lak.


Malam tu aku dapat satu panggilan, suara macam pakcik aje. Ooo, ayah Nisa rupanya. Dia tanya aku boleh mengaji Quran kan? Alamak, tetiba lak pakcik nih.


Laaaaaa...


Rupanya dia nak minta tolong ajarkan anak dia Nisa tu mengaji dengan aku. Sebab biasanya Nisa pun mengaji kat masjid seminggu sekali. Kalau aku dapat ajar, makin selalu la Nisa mengaji nanti, kata ayahnya. Pertanyaan tadi tu gurauan je katanya. Huishh, ni mesti adik aku yang citer kat si budak Nisa tu. Jadi semenjak tu Nisa pun join la dengan adik-adik aku mengaji Quran malam-malam..


Dah hampir setengah tahun aku dok kat kampung ni.. Keje jadi driver bas, mengajar tuisyen, itu ini.. Alhamdulillah duit simpanan pun makin bertambah.
Dapat la tolong abah sikit beli keperluan rumah, belanja adik-adik..


"Simpan la duit kamu ni elok-elok.. Nanti nak sambung belajar esok-esok, senang sikit", kata mak bila aku nak hulurkan sedikit duit gaji aku. Huhu. Insya Allah aku simpan elok-elok. Walaupun dalam hati nak sangat beli iPad 4! Hahaha…

Tiba lagi giliran buat tuisyen kat rumah Nisa. Dah lama aku tunggu.. Haha. Dan seperti yang aku harapkan, Husna keluar lagi membawakan minuman. Cuma kali ni dia nampak lain sikit, senyum pun biasa-biasa je..


Aishh.. Aku ni dah salah niat nih. Datang sini nak mengajar ke nak tengok dia?? Ya Allah luruskanlah niat aku ini.. Amiin.


Ok la aku ngaku la, first time tengok dia aku dah mula sangkut a.k.a. minat. Orangnya sedap mata memandang, sopan je. Pakaian pun terjaga, labuh.
Dengar citer belajar pun hebat jugak. Family dia pun baik, mudah mesra.. Ape lagi nak? Tapi tak tau la dia sangkut tak kat aku.. Huhu.


Masa pantas berlalu.
Dah agak lama aku tak terserempak dengan Husna kat dalam bas. Tapi kat rumah dia ada aje. Mungkin tak terkebetulan kot. Aku pulak makin lama makin rapat dengan ayah dia. Oh lupe, aku panggil dia pakcik Hashim. Tak tau la, serasi kot. Minat kita orang pun sama, Formula 1 dengan bola sepak. Cuma minat team lain-lain. Haha. Kadang-kadang dia ajak aku keluar tengok bola sekali kat kedai makan. Dia kata kat rumah tak best, sebab takde anak lelaki dewasa. Anak bongsu dia aje lelaki. Tu pun baru darjah 4.


Pernah gak dia berseloroh dengan aku, "kau ni dah ada perancangan nak kawin ke? Umur makin bertambah. Muka hensem macam nie, dah ade calon ke?". Belum sempat aku jawab, dia sambung lagi, "kalau takde, anak pakcik pun ramai.. Ngahaha", katanya dengan muka selamba... Perghh! Terus aku tak terjawab. Aku tahu dia gurau-gurau aje pun.


Akhirnya setelah masa berlalu, adik aku, Nisa dan kawan-kawan seangkatan dia orang pun dah tak lama nak exam SPM..
Lagi seminggu. Masa tu pun dah takde tuisyen, sebab elok dia orang praktis sendiri. Itu pun aku cakap banyakkan rehat, tak payah lagi praktis banyak-banyak.


Jadi, tugas aku sebagai cikgu tuisyen pun kira selesailah. Cuma bawak bas dengan ajar mengaji Quran aje sekarang. Aku plan sampai awal tahun depan aje, sebab nak sambung balik tahun akhir aku kat UTM. Tapi sebelum tu, ada 2 perkara lagi tak settle…


Satu petang yang dingin beserta angin sepoi-sepoi bahasa (ayat novel), aku memberanikan diri mengajak pakcik Hashim keluar lepak-lepak. Dia kata lepak aje kat rumah dia, senang.. Tapi aku pulak yang segan. So aku ajak jugak dia keluar. Padahal aku nak tanya dia pasal Husna! Ngeh3...





Bersambung…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan