Popular Posts

Ahad, 6 Mei 2012

SEBUAH KISAH CINTA... (EPISOD 4)





Dipendekkan citer, malam esoknya aku pergilah rumah dia. Aku bawak adik aku Teh sekali, teman.. Malulah pergi sorang.


"Betul ke yang kau jumpa dalam bas tu Husna? Yang kau suka tu Husna? Tak silap orang?", tetiba dia tanya dengan muka serius. Aku ingat bab ni dah settle, rupanya ada lagi. Pertanyaan pakcik ni buat aku rasa lain macam sangat.


"Apa maksud pakcik?", aku tanya balik.


"Sekarang anak-anak pakcik takde kat rumah. Nisa pun ade dalam bilik, jadi biarlah pakcik terus-terang je.. Pakcik dengan makcik sebenarnya ada 4 orang anak.. Yang bongsu lelaki, dan yang lain semua perempuan dan comel-comel (sempat lagi); Ayatun Nisa', Ayatul Izzah dan yang sulung Ayatul Husna. Izzah dan Husna adalah kembar, seiras!"


"Husna baru aje abis buat Degree kat UiTM. Izzah pulak belajar doktor kat Ireland nuu (dengan wajah bangga). Ada lagi setahun setengah nak habis. Yang kau jumpa dalam bas dulu, yang bawak keluar air minuman dulu, itulah si Izzah.
Kebetulan dia balik cuti semester masa tu. Dia yang citer kat pakcik. Dan pakcik rasa kau tak pernah pun jumpa Husna. Tapi ntah macam mana nama Husna yang kau sebut.. Kesian Izzah.. Haha. Ni mesti dapat maklumat dari sumber yang meragukan nih. Hohoho.. Husna pun ade slow talk dengan pakcik, makcik.. Dia kata sebenarnya dia dah ada pilihan sendiri, itu yang dia reject kau dulu."


"So macam mana, kau nak Izzah ke Husna lagi", pakcik Hashim akhiri ceramah dia dengan pertanyaan yang buat aku rasa nak lari balik aje. Dah la aku pening lagi dengan penjelasan dia.. Ade kembar rupanya.


Pakcik Hashim sambung lagi, "Macam nielah, pakcik kan pernah cakap dulu, pakcik memang suka dengan kau ni. Jadi sebelum Izzah nak balik Ireland ni, pakcik ade tanya dia - kalau kami nak jodohkan dia dengan kau, nak ke tak? Tak kisah ke budak selekeh je, driver bas je?, bla bla bla sume pakcik tanya.. Pastu Izzah cuma jawab;


"Kalau abah dan ibu suka, Izzah follow jer. Yang paling penting adalah agama dia.. Kaya dan berpangkat belum tentu hidup bahagia.., kan?"


Owh.. Hatiku kembali berbunga-bunga. Wink2~ Misi tercapai! Dapat doktor gitu..


Dipendekkan citer, kami dan keluarga masing-masing setuju untuk mengikat tali pertunangan awal tahun nanti. Dan kahwin insya Allah selepas dia graduate (dan aku pun graduate sekalilah). Haah, aku belum lagi bagitahu family dia orang yang aku pun akan sambung pengajian awal tahun depan..
rileks laaa…


Baru tunang aje pun, nak uji dulu kesetiaan dia.
Mana tahu tengah-tengah jalan nanti hati dia berubah dan tak nak kawin dengan driver bas.. (janganlah doakan..) Tapi memang takkan kahwin dengan driver bas pun.


Brrr..


3 minggu selepas pertunangan, Izzah kembali ke Ireland. Itulah last kami jumpa. Jumpa aje la, berkata-kata sepatah pun tak. Sebab takde keperluan kot. Aku sendiri pun dah sambung pengajian masa tu. Tapi sebelum tu, aku dah citer hal yang sebenarnya kat pakcik Hashim - pasal pengajian aku.


Tanpa berselindung, aku pun citer la kat pakcik Hashim - aku ni student UTM, ambik senibina, sekarang study leave, ade lagi setahun, ni dah nak sambung balik, bla bla bla.. blur blur blur... Sampai sepatah pun dia tak menyampuk, excited bebenor!


Bila habis aku story, dia tanya nape tak bagitahu Husna masa merisik dulu? Aku pun citer, memang tanak bagitahu pun sebab aku tak nak dia pilih aku bersandarkan apa yang belum pasti (Degree), tapi biarlah sebab apa yang aku ada masa tu. Lagi pun teruk sangat ke kerja driver bas? Biarlah tak sebesar gaji engineer ke, cikgu ke, tapi tetap keje dalam aircond!
Bas aku dah ade aircond sekang.. Haha.


Aku memang nak uji Husna pun. Kalau dia sudi terima aku dalam keadaan aku seorang driver bas, pastu dengan agak selekehnya, maksudnya dia memang ikhlas. Kalau dia terima sebab aku bakal seorang arkitek, tapi ditakdirkan jatuh susah di kemudian hari, adakah dia sanggup bersama aku masa tu?? Ce jawab, ce jawab, ce jawab..


Tapi Alhamdulillah Allah berikan pada aku yang lebih baik - Izzah, yang sudi menerima aku seadanya. Cuma aku minta pakcik Hashim jangan bagitahu kat Izzah lagi benda ni.
Biar dia ingat aku masih driver bas.


Bersambung…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan