Popular Posts

Isnin, 5 Disember 2011

MONOLOG SEJADAH CINTA...




Sebelum dimulakan tulisan buat kesekian kalinya, “Apa pun yang terjadi patut di syukuri…”, itulah pesanan penulis weblog ini untuk diri sendiri dan saudara semuslim yang membacanya...


Adakah benar ada manusia yang selalu bersyukur atas segala kesedihan yang menimpa dirinya...??


Hal itulah yang pertama kali terlintas di fikiran si gadis...


Awalnya dia adalah seorang gadis naif yang takut akan goresan-goresan luka dari belati yang bernama “cinta”…


Kerana cinta, dia yang biasa menikmati indahnya suasana gerimis senja menjadi yang paling di takuti di dunia…


Kerana cinta, dia menjadi seorang gadis yang sering di permainkan lelaki-lelaki iblis berwajah malaikat...


Kerana cinta, senyum tulus dari hatinya yang suci menjadi senyum kaku penuh kebencian dari penyihir yang hidup di sudut hatinya yang gelap.


Kerana cinta, kebahagiaan si gadis lenyap di telan gelapnya malam. Dia benci setiap kerdipan bintang-bintang dan lembutnya cahaya bulan yang menyentuh wajahnya yang pucat.


Kerana semua perkara tersebut telah membunuh si gadis dalam ketidakberdayaan cinta...


“Aku takut di sakiti, selama itulah aku tidak akan membuka relung hati ini untuk jatuh cinta lagi…”, kata si gadis seolah-olah serik dengan cinta.


Tetapi, kata-kata lelaki itu membuat si gadis benci untuk mengakui bahawa hatinya berkata…”Aku ingin mengenal dirinya”


Kenapa si gadis begitu mudah percaya untuk menitipkan hatinya yang telah patah sayap itu..?


Kenapa si gadis begitu mudah percaya dia mampu menyembuhkan luka dari serpihan kaca-kaca kebencian yang selama ini memendam di hatinya...?


Kenapa si gadis merasakan bahawa dia mengerti sindrom patah hati kronik yang pernah dideritainya...?


Dan kenapa si gadis merasakan bahawa, “Aku telah jatuh cinta...”


Si gadis bermonolog sendirian, “Tidak banyak yang aku ketahui dari dirinya, tetapi kenapa aku sebegini mudah untuk jatuh cinta lagi...??”


“Ya Allah…ada sesuatu pada dirinya yang menarikku untuk menggapainya...?”


“Bolehkah aku membuka kembali hati ini untuk sedikit cinta buat dirinya...?”


“Tapi…masihkah aku takut terluka...?”


Lewat malam itu, si gadis terus menerus melantunkan monolognya... “Dengarkan nyanyian hati ini wahai jiwa yang aku damba. Disini aku terus memanggil namamu dari degup jantung kehidupanku, tersenyum padamu bersama lantunan doa-doa cinta di bibirku dan berusaha menjaga mimpi-mimpi malam mu dengan keterjagaan solat malamku…”


“Ya Allah…apabila aku adalah yang terbaik untuk dirinya, biarkanlah aku hidup di sampingnya. Mendengar debaran degup jantungnya yang seirama dengan degup jantungku dalam menyerukan nyanyian cinta Mu”


“Ya Allah…apabila Lailatul Qadar Mu adalah hadiah terindah di bulan suci Ramadhan, maka dialah lailatul qadar ku”


“Ya Allah…apabila seorang Syadatina Aisyah ra berjanji akan memperlihatkan auratnya dari hujung rambut hingga hujung kakinya hanya kepada Rasulullah saw, maka aku adalah wanita paling daif yang dengan ikhlas menitipkan hatiku yang bersayap putih bersinarkan cahaya syurga ini hanya padanya”


“Ya Allah…salahkah aku berkata, ini bukanlah cinta yang Engkau haramkan, tetapi ini adalah anugerah terindah yang Engkau halalkan. Aku tidak merasakan ini adalah rindu-rindu orang kafir pada kemaksiatan, tetapi ini adalah pesan dari syurga yang harus ku titipkan di nafasku”.


“Aku mohon ya Allah…biarkan aku hidup dan bernafas untuknya. Bila suatu saat nanti aku mati bersama cintanya, atas keagungan Mu, cintaku tidak akan mati  bersama jasad ini. Tidak seperti cinta-cinta ku yang dulu yang datang dan pergi sesuka hatinya. Kerana cintanya bukanlah luka…”


“Ya Allah, aku bersyukur kerana pernah mengenal dirinya pada nafasku”.


“Ya Allah, betapa lelaki ini sangat mencintai Mu dalam syukurnya atas semua kehendak Mu. Aku cemburu... cintanya mengalahkan cintaku. Maka, aku harus mampu mendapatkan cintanya agar aku dapat merasakan betapa agung cintanya pada Mu, ya Allah...!”


“Ya Allah, jiwaku bergelora, kepada siapa aku harus menitipkan pesan dari lafaz sang fajar yang terbit di hatiku ini...?”


“Tolonglah Ya Allah... sampaikan padanya, bahawa aku saat ini di atas sejadah cinta, menangis, mengadu kepada Mu kerana telah mencintainya…”


“Berbicaralah kepada Sang Raqib dan Sang Atib…tuliskan dengan pena emas bertinta kesucian sejarah cintaku ini, dari awal aku mencintai dan mengakhirinya dan titipkanlah di pintu syurga. Insya Allah, aku akan menjemputnya, ketika aku membuka mata di kehidupan keduaku. Maka aku pun akan merayu Sang Ridwan dengan ayat-ayat cinta Allah. Membacanya di tepi danau pencuci dosa, bersandar pada rendangnya pohon kuldi, di temani lantunan alunan selawat Nabi”.


Di kedamaian hati itulah aku akan mengingati perlahan-lahan malaikat bersayap putih yang hidup di jiwa seorang pemuda yang pernah aku kenali di dunia melalui helai demi helai catatan syurga yang disampaikannya...


….kemudian malaikat bersayap hitam meninggalkan hati ku yang sekarang telah kembali fitrah oleh air zam zam yang ku minum di cintanya..!!!



Wallahu`alam




Jagalah Hati...



Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan