Popular Posts

Isnin, 2 Januari 2012

MEMANCING KEKAYAAN MELALUI SEDEKAH...




Adakala kita begitu banyak berjanji atau bernazar...


“Jika saya di naikkan pangkat menjadi pengurus, saya akan memberi makan anak yatim“.


”Jika gaji saya dapat naik hingga 40% tahun ini, saya akan membelikan pembantu rumah saya baju”


” Jika perniagaan saya lancar dan mencapai sasaran, saya akan sembelih 2 ekor kambing dan di sedekahkan kepada fakir miskin “.


” Jika saya dapat jodoh tahun ini, saya akan menyumbang kepada masjid RM1,000.00”.


” Jika saya dapat menimang cahayamata tahun ini, saya akan menyumbang 1/8 pendapatan saya kepada ahli keluarga yang sempit rezekinya”.


” Jika hutang-hutang saya dapat dilunas, saya akan mengambil seorang anak angkat“


” Jika saya sembuh dari sakit yang saya deritai ini, saya akan membantu orang sakit yang tidak mampu“



Semua pernyataan atau janji-janji di atas tidaklah salah...


Tetapi, bagaimana jika semua itu tidak terjadi...?


Bukankah semuanya berlaku jika Allah yang berkehendak dan menentukan...?



Adakah jika semua yang kita inginkan tidak menjadi realiti, maka kita tidak jadi memberi makan anak yatim...?


Tidak jadi membelikan baju buat pembantu rumah kita...?


Tidak jadi sembelih 2 ekor kambing dan disedekahkan kepada fakir miskin...?


Tidak jadi menyumbang kepada masjid RM1,000.00...?


Tidak jadi menyumbang 1/8 pendapatan kita buat ahli keluarga yang sempit rezekinya...?


Tidak jadi mengambil anak angkat...?


Atau tidak jadi membantu orang sakit yang tidak mampu...?



Wahai saudara semuslimku...

Bersedekah itu adalah pancingan. Ya, pancingan atas segala ragam hajat, mahupun keinginan kita sebagai mahluk ciptaan-Nya...



Ketika kita menginginkan kehadiran anak, pancinglah dengan sedekah...


Ketika seseorang ingin mendapat jodoh, pancinglah dengan sedekah...


Ketika ingin mendapat kenaikan pangkat, pancinglah dengan sedekah...


Ketika seseorang yang menganggur inginkan pekerjaan, pancinglah dengan sedekah...


Ketika ingin perniagaannya bertambah maju, pancinglah dengan sedekah...


Ingin beli sebuah rumah, maka pancinglah dengan sedekah...


Ketika orang ingin dilepaskan kesulitannya, pancinglah dengan sedekah...



Sesungguhnya bersedekah mempercepatkan datangnya bantuan Allah swt. Jangan sayang-sayang dalam bersedekah, terutamanya bila ingin cepat dibantu Allah swt.



Maka, ketika kita mahu bersedekah, mahu mengorbankan harta kita, disaat kita tidak punya apa-apa dan di saat kita menderita, nilainya sangat luar biasa di sisi Allah swt dibandingkan dengan saat kita sedang bahagia lagi berharta...



Dan inilah kunci pembuka rezeki yang sebenarnya...!!



Ingatlah wahai saudara semuslimku.... Allah Maha Melihat, pengorbanan kita akan dilihat Allah dan Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Maka jangan takut harta kita habis kerana bersedekah.



Ada 4 fadilat sedekah, iaitu


1. Mengundang datangnya rezeki


2. Menyembuhkan penyakit


3. Menghilangkan kesulitan


4. Memanjangkan umur



Jadi alangkah baiknya jika...


Sebelum dinaikkan pangkat, kita memberi makan anak yatim, kemudian setelah mendapat jawatan yang kita inginkan, kita memberi makan anak yatim lagi dengan lebih banyak.



Sebelum gaji naik 40%, kita hadiahkan pakaian kepada pembantu rumah kita. Setelah gaji naik, kita belikan baju lebih banyak lagi.



Sebelum perniagaan maju dan mencapai sasaran, kita sembelih dulu 2 ekor kambing dan dibahagikan kepada fakir miskin. Setelah perniagaan semakin maju, kita sembelih lagi 4 ekor kambing.



Sebelum dapat jodoh tahun ini, kita sumbang kepada masjid RM1,000.00. Setelah dapat jodoh, kita sumbang lagi buat masjid RM2,000.00



Sebelum dapat cahayamata, kita bantulah keluarga terdekat yang miskin. Setelah dikurniakan anak, kita tambah lagi bantuan untuk keluarga terdekat yang tidak mampu.



Sebelum hutang-piutang dapat dilunaskan, jual pemain DVD Blueray kita yang mahal, jual televisyen Plasma kita, atau apa pun harta yang kita cintai, wangnya digunakan untuk mengambil anak angkat. Setelah segala hutang-hutang dapat diselesaikan, kita tambah lagi anak angkat.



Sebelum sembuh dari sakit, kita membantu orang sakit yang tidak mampu. Setelah sembuh dari sakit, kita tambah lagi batuan untuk orang sakit yang tidak mampu...



Ingatlah wahai saudara semuslimku, Allah Maha Melihat apa yang kita lakukan kerana Dia jua Penggenggam segala kejadian dan harapan atas semua mahluk ciptaan-Nya. Jadi, janganlah menunggu hari esok... sebelum segalanya menjadi terlambat...




Wallahu`alam




Jagalah Hati...



Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan