Popular Posts

Selasa, 24 Januari 2012

MASIH ADA YANG LEBIH BERHARGA...



Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar...
(QS 2: 155)


Seorang lelaki bermuram durja kerana masalah yang sedang dihadapinya. Merasa kesulitan, ia pergi menemui salah seorang tabi’in yang mulia, iaitu Yunus bin Ubaid ra dengan harapan mendapat jalan keluar.


Setelah lelaki gundah itu mengadukan segala kesulitannya, Yunus bin Ubaid ra pun berkata, “Adakah engkau boleh memberikan matamu untuk dibeli dengan seratus ribu dirham?” Lelaki itu menjawab, “Tidak” Dia berkata, “Lalu bagaimana dengan pendengaranmu?” Lelaki itu menjawab, “Tidak”. Dia berkata, “Lalu bagaimana dengan lidahmu?” Lelaki itu menjawab, “Tidak”. Dia berkata, “Lalu bagaimana dengan otakmu?” Dia berkata, “Juga tidak, walaupun sedikit” Lalu ia mengingatkannya pada nikmat-nikmat Allah yang lain atas dirinya.


Kemudian Yunus bin Ubaid ra pun berkata, “Saya melihat bahawa engkau memiliki ratusan ribu dirham, tetapi engkau masih juga mengeluh?”


Cerita di atas adalah suatu kisah yang telah menggambarkan kepada kita satu perkara, iaitu bagaimana para ulama salaf bijak dalam menghadapi permasalahan. Mereka tidak menangisi ujian sebagaimana yang dilakukan oleh kebanyakkan orang di zaman sekarang. Mereka memiliki satu sudut pandang yang menarik, iaitu mereka melihat sesuatu perkara dari sisi yang lain, termasuk dalam melihat ujian dan kesusahan.


Jika di zaman sekarang dengan mudahnya orang berkeluh kesah tentang kesulitan yang dihadapinya, maka lihatlah bagaimana nasihat ini menjadi sumber inspirasi yang dahsyat ketika kita memandang hal lain sebagai satu masalah. Kita tidak hanya memandang sesuatu yang hilang dari kita kerana ujian itu, tetapi juga sesuatu yang masih kita miliki, sesuatu yang masih kita ada dan bukan sesuatu yang sekadar kita impikan.


Cubalah kita amati di sekeliling kita, ketika seseorang ditimpa ujian berupa perginya yang ia impikan dan inginkan, ia hanya terus meratap. Ia hanya mengejar bayang-bayang yang tidak mampu ia miliki tanpa sedar bahawa ia masih memiliki banyak perkara berharga lainnya.


Oleh itu, cubalah untuk membuka pandangan kita lebih luas tentang dunia, tentang bijak dalam menghadapi masalah, tentang menghargai apa yang kita miliki. Kerana sedarlah, masih banyak nikmat Allah yang masih kita miliki dan banyak lagi anugerah Allah yang masih, insya Allah mampu kita kejar.


Jangan jadikan mata kita yang luar biasa itu tertutup oleh kabus kesedihan semata-mata. Ujian itu ada bukan untuk ditangisi, tetapi untuk dihadapi...


Wallahu`alam


Jagalah Hati...



Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan