Popular Posts

Rabu, 4 Januari 2012

BILA SUAMI BERSUARA...



Wahai Isteriku...

Adakah akan membahayakan dirimu, apabila engkau menemui suamimu dengan wajah yang berseri dan dihiasi simpul senyum yang manis di saat dia masuk ke dalam rumah...?


Adakah memberatkanmu, apabila engkau menyapu debu dari wajahnya, kepala dan baju serta mengucup pipinya...?!!


Mungkinkah akan menyulitkanmu, jika engkau berkata kepada suami, “Alhamdulillah atas keselamatan Kanda, kami sangat rindu kedatanganmu, selamat datang kekasihku...”



Wahai Isteriku...

Berdandanlah untuk suamimu dan harapkanlah pahala dari Allah di waktu engkau berdandan kerana Allah itu Indah dan mencintai keindahan.


Pakailah pewangi yang harum dan berhiaslah serta pakailah busana yang paling indah untuk menyambut suamimu.


Jauhi dan tegahlah dirimu dari bermuka masam dan berkerut.


Janganlah engkau mendengar dan menghiraukan perosak dan pengacau yang ingin merosak serta menganggu keharmoniaan rumahtanggamu bersama suami.


Janganlah selalu kelihatan sedih dan gelisah, akan tetapi berlindunglah kepada Allah dari rasa gelisah, sedih, malas dan lemah.


Janganlah berbicara terhadap lelaki lain dengan lemah-lembut sehingga menyebabkan orang yang di hatinya ada penyakit mendekatimu dan menyangka hal-hal yang buruk ada pada dirimu.


Selalulah dirimu dalam keadaan lapang dada, hati tenteram ingat kepada Allah setiap saat.


Ringankanlah suamimu dari setiap keletihan, kepedihan dan musibah serta kesedihan yang menimpanya.


Suruhlah suamimu untuk berbakti kepada ibu bapanya.


Didiklah anak-anakmu dengan baik. Isilah rumah dengan tasbih, tahlil, tahmid, dan takbir. Perbanyaklah membaca Al-Quran, terutama surat Al-Baqarah kerana surah itu dapat mengusir syaitan.


Bangunkanlah suamimu untuk melaksanakan solat malam. Doronglah dia untuk melakukan puasa sunat, ingatkan dia akan keutamaan bersedekah dan janganlah engkau menghalanginya untuk menjalin hubungan silaturahim dengan karib kerabatnya.


Perbanyaklah beristighfar untuk dirimu, suamimu, serta kedua orang tua dan seluruh kaum muslimin. Berdoalah kepada Allah swt, agar dianugerahkan keturunan yang baik, niat yang baik serta kebaikan dunia dan akhirat. 


Ketahuilah sesungguhnya Robb mu Maha Mendengar doa dan mencintai orang yang merenget-renget dalam meminta. Allah swt berfirman, “Dan Robb mu berkata, “Serulah Aku, nescaya Aku penuhi doamu”” (QS Al-Ghafir: 60).



Wallahu`alam



Jagalah Hati...


Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan