Popular Posts

Rabu, 4 Januari 2012

HATI YANG TERINDAH...




Pada suatu hari, seorang pemuda berdiri di tengah kota dan menyatakan bahawa dialah pemilik hati yang terindah yang ada di kota itu. Ramai orang kemudian berkumpul dan mereka semua mengagumi hati pemuda itu, kerana memang benar-benar sempurna. Tidak ada satu cacat atau goresan sedikit pun di hati pemuda itu. Pemuda itu sangat bangga dan mulai menyombongkan hatinya yang indah.



Tiba-tiba, sebuah suara dari kejauhan menyapa, ” Mengapa hatimu masih belum seindah hati Pak Tua itu...?”. Kerumunan orang-orang dan pemuda itu pun menjadi terkejut bercampur binggung lalu pergi melihat Pak Tua yang tidak jauh dari sana. Hati Pak Tua itu berdegup dengan kuatnya, namun penuh dengan bekas luka, di mana ada bekas potongan hati yang di ambil dan ada potongan yang lain di tempatkan di situ; namun tidak benar-benar sempurna dan ada sisi-sisi potongan yang tidak rata. Malahan ada bahagian-bahagian yang berlubang kerana di cungkil dan tidak di tutup kembali. Pemuda itu tercengang dan berfikir dalam hatinya, “Bagaimana mungkin hati Pak Tua itu boleh lebih indah dari dirinya...?



Pemuda itu melihat kepada Pak Tua tersebut, memperhatikan hati yang dimilikinya dan ketawa, ”Pakcik mesti bergurau”, katanya. “Jika dibandingkan hati Pakcik dengan hati saya, rasanya hati saya sangatlah sempurna, sedangkan hati Pakcik tidak lebih dari kumpulan bekas luka dan berlubang”. ”Ya”, kata Pak Tua itu, ”Hati kamu kelihatan sangat sempurna, namun demikian Pakcik tidak akan menukar hati Pakcik dengan hati kamu. Lihatlah, setiap bekas luka ini adalah tanda dari orang-orang yang kepadanya Pakcik berikan kasih Pakcik. Pakcik memotong sebahagian dari hati Pakcik untuk di berikan kepada mereka, dan seringkali mereka juga memberikan sepotong hati mereka untuk menutup kembali lubang yang Pakcik berikan. Namun kerana setiap potongan itu tidaklah sama, ada bahagian-bahagian yang kasar dan tidak rata. Yang sangat Pakcik hargai, kerana ia mengingatkan Pakcik akan cinta kasih yang telah bersama-sama kami bahagikan”.



“Adakalanya, Pakcik memberikan potongan hati ini begitu sahaja dan orang yang Pakcik berikan itu tidak membalas dengan memberikan potongan hatinya. Itulah sebabnya ada lubang-lubang di hati Pakcik... memberikan cinta kasih adalah suatu kesempatan. Walaupun bekas potongan itu menyakitkan, mereka tetap terbuka. Hal itu mengingatkan Pakcik akan cinta kasih Pakcik kepada orang-orang itu. Pakcik berharap, suatu ketika nanti mereka akan kembali dan mengisi lubang-lubang itu. Sekarang, tahukah engkau keindahan hati yang sesungguhnya itu...?”



Pemuda itu berdiri membisu dan airmata mulai mengalir di pipinya. Dia berjalan ke arah Pak Tua itu, menggapai hatinya yang begitu muda dan indah, dan merobeknya sepotong. Pemuda itu memberikan robekan hatinya kepada Pak Tua dengan tangan-tangan yang gementar. Pak Tua menerima pemberian itu, meletakkan di hatinya dan kemudian mengambil sekeping dari hatinya yang sudah amat tua dan penuh luka, kemudian menempatkannya untuk menutup luka di hati pemuda itu. Potongan itu agak besar, tetapi tidak sempurna, kerana ada sisi-sisinya yang tidak sama rata. Pemuda itu melihat
ke dalam hatinya yang tidak lagi sempurna, tetapi kini lebih indah dari sebelumnya kerana cinta kasih dari Pak Tua itu telah mengalir ke dalamnya.



Mereka berdua kemudian berpelukan dan berjalan beriringan...



Wallahu`alam




Jagalah Hati...



Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan