Popular Posts

Selasa, 13 Ogos 2013

BUAT PARA PENDAKWAH....





Salam khusus buat para pendakwah.....



Berdakwah kata kuncinya adalah mendakwahkan diri sendiri…



Ketika serasi antara lisan, hati, dan sikap maka pada saat itulah dakwah memiliki kekuatan. Tetapi ketika sibuk dengan memperbaiki kata-kata atau dengan perlakuan zahir tetapi hati tidak ikut serta, maka pada ketika itulah dakwah akan menjadi sangat tumpul dan dangkal. Tapi di antara ketiga perkara tersebut, hatilah kuncinya.



Hati yang benar-benar murni niatnya, lillahi ta’ala yang benar-benar asli dari lubuk hati yang terdalam…



Dakwah adalah untuk taqarub kepada Allah swt dan yang paling tahu kebenaran adalah Allah swt.



Allah swt telah berjanji melalui firman-Nya, “Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik” ( QS 29:69).


Allah swt akan lebih bersungguh-sungguh memimpin orang yang bersungguh. Maksudnya, hati yang lurus mahu kepada Allah swt itulah yang akan mendapatkan bimbingan.


Ada pun objek dakwah adalah amanah dari Allah swt. Satu-satunya yang mampu membuka hati orang adalah Allah swt, bukan dakwah kita. Sehingga tidak boleh terselit ujub dan merasa hebat kerana sudah mampu berdakwah. Jangan terselit takabur serta meremehkan sesiapa pun kerana boleh jadi yang belum faham Islam sekarang, esok lusa jauh lebih tinggi darjatnya di sisi Allah swt.


Malahan yang berdosa sekarang boleh jadi taubat nasuha mereka membuat dirinya berkedudukan di sisi Allah swt. Atau mungkin yang belum kenal Islam saat ini, malahan menentang Islam, esok lusa mungkin jadi pembela Islam di barisan paling depan. Oleh kerana itulah tidak boleh ada hati yang kotor. Biarkan hati itu bersih, murni, lillahi ta’ala, penuh dengan kerinduan agar orang lain pun diselamatkan oleh Allah swt. Insya Allah akan terpancar dari lisan serta sikap dan itu akan sangat mungkin dirasakan oleh objek dakwah dengan izin Allah.



Allah swt Maha Tahu semuanya dan mudah bagi Allah swt menggerakkan hati siapa pun untuk mendapatkan hidayah dan tauhid.



Mudah-mudahan kita antara yang dipilih menjadi salah seorang yang ada di jalan-Nya…



Wallahu`alam



Jagalah Hati...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan