Popular Posts

Khamis, 1 Ogos 2013

ADAKAH HANYA AKU YANG KEHAIRANAN...





Aku hairan perihal orang yang diuji dengan kesakitan, bagaimana dia lupa mengucapkan, “... sesungguhnya aku telah ditimpa kesakitan, dan Engkau jua yang lebih mengasihani daripada kalangan yang mengasihani” ( QS 21:83)



sedangkan Allah swt berfirman, “Maka Kami telah perkenankan baginya, lalu Kami telah lepaskan apa-apa kesulitan yang menimpanya” (QS 21:84)



Aku hairan perihal orang yang diuji dengan tekanan, bagaimana dia lupa mengucapkan, “Sesungguhnya tiada Robb kecuali Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang zalim” (QS 21:87)



sedangkan Allah swt berfirman, “Maka Kami telah perkenankan baginya, dan Kami telah melepaskannya daripada tekanan, sebagaimana Kami lepaskan orang-orang mukmin” (QS 21:88)



Aku hairan perihal orang yang takutkan sesuatu, bagaimana dia lupa mengucapkan, “Cukuplah Alllah bagi kami dan (Dia-lah) sebaik-baik Yang Menguruskan” (QS 3:173)



sedangkan Allah swt berfirman, Maka, mereka kembali bersama nikmat dan limpah (kurnia) daripada Allah, mereka tidak disentuh oleh suatu kepayahan” ( QS 3:174)



Aku hairan perihal orang yang keluh resah di dalam hatinya pada suatu urusan, bagaimana dia lupa mengucapkan, “Dan, aku menyerahkan urusanku kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Melihat hamba-hamba-Nya” ( QS 40:44)



sedangkan Allah swt berfirman, "Maka, Allah melindunginya (daripada) kejahatan-kejahatan yang telah mereka rancangkan” (QS 40:45)



Aku hairan perihal orang yang Allah kurniakan kepadanya suatu nikmat lalu dia bimbang kehilangannya, bagaimana dia lupa mengucapkan, “Dan sepatutnya ketika kamu masuk (ke) kebunmu, kamu berkata, “Apa-apa yang Allah kehendaki! Tiadalah daya upaya kecuali dengan izin Allah" " ( QS 18:39)



sedangkan Allah berfirman, "Maka mudah-mudahan Robb-ku akan memberikan aku lebih baik daripada kebunmu” (QS 18:40)




Wallahu`alam



Jagalah Hati...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan