Popular Posts

Isnin, 13 Februari 2012

PELANGI ITU...



Seringkali hati kecil mengadu kesakitan, seringkali jiwa meratap hiba... dugaan dan ujian yang bertimpa-timpa, kadangkala menewaskan semangat yang ada.


Kadangkala kita terasa sendirian, saat terasa betapa kita dipinggirkan... dan ketika kita menyangka sudah tidak ada apa yang lagi bernilai dalam kehidupan, yang kita lihat hanya jalan suram di hadapan.


Kita marah pada Robb, kita kecewa dengan ketentuan yang diciptakan... kita menyalahkan takdir hitam, saat sendu airmata mengaburkan kewarasan.


Kita mulai hilang pertimbangan, di antara keimanan dan rasukan syaitan. Yang kita nampak hanya jalan mudah untuk melepaskan, lalu ada yang seringkali memilih kematian sebagai penyelesaian..


Pernahkah sekali kita fahami alam, mengapa Allah hadirkan pelangi selepas hujan...?


Mengapa Allah tumbuhkan bunga selepas kemarau dan hanya dari benih hitam yang kusam.  Lalu bila Dia sirami hujan,maka tersenyumlah alam... betapa indahnya aturan Ilahi...


Mengapa tidak ada hujan berpanjangan, atau sinar mentari yang menyinari alam...?


Mengapa harus ada putaran alam, seperti hitam malam dihiasi bintang...?


Mengapa untuk tidak ada sekaligus dalam satu masa, mengapa harus hilang sesuatu untuk sesuatu...?


Jawabnya SENANG... kerana tidak ada kemanisan tanpa ada kepahitan, dugaan dan rintanganlah yang mewarnai kehidupan. Untuk mengecapi kebahagiaan perlu ada pengorbanan, setiap kesenangan akan ada bayaran... seperti Ilahi hadirkan pelangi selepas hujan, dan kicau burung yang menyanyikan kedamaian....


Biar pun hujan dalam hati, pasti ada pelangi yang menanti...


Wallahu`alam



Jagalah Hati...


Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan