Popular Posts

Jumaat, 7 Oktober 2016

MOTIVASI BUAT ANAK-ANAKKU....





Tidak dapat dinafikan lagi, memang cukup sukar untuk membangun motivasi di dalam diri sendiri. Bahkan mungkin kita tidak tahu dengan pasti bagaimana cara membangunkan motivasi di dalam diri sendiri. Padahal sesungguhnya banyak kaedah yang dapat dilakukan untuk menumbuhkan motivasi tersebut. 



1. Mulailah dengan rasa gembira


Jangan pernah merasa terbeban dengan tujuan hidup anda. Cuba nikmati hidup dan jalan yang anda tempuhi. Jika sejak awal anda sudah merasa ‘tidak suka’, rasanya motivasi hidup tidak akan pernah anda miliki.



2. Latih tubi dengan agresif 


Sama ada suka atau tidak, anda harus terus menerus melakukan latihan bila ingin mendapatkan hasil terbaik. Pada dasarnya tidak ada yang tidak dapat anda raih jika anda terus berusaha keras. Semakin giat berlatih semakin mudah pula mengatasi setiap kesulitan. 



3. Kembangkan terus tujuan anda


Jangan pernah terpaku pada satu tujuan yang sederhana. Tujuan hidup yang terlalu sederhana membuat anda tidak memiliki lebih kekuatan. Padahal untuk meraih sesuatu anda memerlukan cabaran serta rintangan yang lebih besar, untuk mengerahkan kekuatan anda yang sebenarnya. Tujuan hidup yang besar akan membangkitkan motivasi dan kekuatan tersendiri dalam hidup anda.



4. Ciptakan sensasi


Ciptakan sesuatu yang dapat “membangun” dan membangkitkan ghairah anda saat pagi menjelang. Misalnya, anda berfikir pagi ini harus menguasai modus operadi 5 bab Fizik. Walau kedengarannya mustahil, tetapi sensasi ini adakalanya memacu semangat anda untuk berusaha dengan cara yang kreatif lebih baik lagi melebihi apa yang sudah anda lakukan kelmarin. 



5. Tetapkan saat kematian


Anda perlu memikirkan saat kematian. Walau pun gejala ke arah itu tidak dapat dijangkakan. Membayangkan saat-saat terakhir dalam hidup ini, sesungguhnya merupakan saat-saat yang sangat emosional. Anda dapat membayangkan ‘flash back’ dalam kehidupan anda. Sejak anda menjalani masa kanak-kanak, remaja, hingga tampil sebagai peribadi yang dewasa dan mandiri. Jika anda membayangkan ‘ajal’ anda sudah dekat, ia akan memotivasikan diri untuk melakukan lebih banyak dan lebih berkualiti lagi selama hidup anda.



6. Tinggalkan rakan yang tidak perlu


Jangan ragu untuk meninggalkan rakan-rakan yang tidak dapat mendorong anda mencapai tujuan. Sebab, siapa pun rakan anda, seharusnya mampu membawa anda pada perubahan yang lebih baik. Ketahuilah bergaul dengan orang-orang yang optimis akan membuat anda berfikir optimis pula. Bersama mereka, hidup ini terasa lebih menyenangkan dan penuh motivasi.



7. Hampiri bayangan ketakutan 


Saat anda dibayangi kecemasan dan ketakutan, jangan melarikan diri dari bayangan tersebut. Misalnya, selama ini anda takut akan menghadapi masa depan yang kelam atau buruk. Datang dan nikmati rasa takut anda dengan cuba mengatasinya. Saat anda berjaya mengatasi rasa takut, saat itu anda telah berjaya meningkatkan keyakinan diri bahawa anda mampu mencapai hidup yang lebih baik.



8. Ucapkan “selamat datang” pada setiap masalah


Jalan untuk mencapai tujuan tidak selamanya semulus lebuhraya. Suatu saat anda akan menghadapi jalan berlubang, selekoh tajam dan penuh bebatuan. Jangan memutar arah untuk mengambil jalan pintas. Hadapi terus jalan tersebut dan fikirkan cara terbaik untuk mampu merentasinya. Jika anda memandang masalah sebagai sesuatu yang mengerikan, anda akan semakin sukar termotivasi. Sebaliknya bila anda selalu bersedia menghadapi setiap masalah, anda seakan-akan memiliki tenaga dan semangat tambahan untuk mencapai tujuan anda.




Selamat berjuang wahai anak-anakku. Kuasai diri untuk menguasai cabaran persekitaran ....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan