Popular Posts

Isnin, 24 Mac 2014

PAHALA DAN WANG...





Situasi 1

"Alah, dengar benda sama je. Malaslah nak pergi." keluh Kamal.

"Aah, mesti cakap perkara yang sama je. Aku dah tahu apa yang dia nak cakap. Kamu sajelah yang pergi." tambah Aswad sambil merebahkan badannya di sofa yang empuk.


Farhan menggelengkan kepada saja melihat gelagat rakan-rakannya.


Situasi 2


"Ish, ish, tukar-tukar. Ni siaran ulangan. Aku dah tengok." kata Syafiq


"Alah, kitaorang tak tengok lagi lah." balas Zikri sambil tangannya memegang alat kawalan jauh.


"Tukar jelah, apa ustaz tu ceramah korang dah tahu. Ustaz tu cerita pasal perang badar." Syafiq tetap dengan pendiriannya.


"Baik tengok ni daripada tengok filem karut tu. Berfaedah sikit. Tengoklah sekejap mana tahu awak terlepas dengar ke benda yang awak tak pernah dengar." Zaid mencuba menasihati Syafiq.


Akhirnya Syafiq mengalah.


Situasi 3


"Jom ikut ayah pergi ceramah surau ar-Rayyan." kak Aisyah mengajak adiknya mengikuti kuliah maghrib ayahnya di surau.


"Em, malaslah. Semalam dah ikut. Ayah ceramah pakai kitab sama kat surau Ubudiyyah semalam. Dengar benda same je." Widad berdalih.


Situasi 4


"Tukar CD. ceramah ni dah dengar. 2 kali dah."


"Alah, takpelah dengar banyak kali pun. Banyak lagi tak lekat dalam kepala apa yang Ustaz tu ceramah."




Macam-macam senario yang berlaku dah kehidupan seharian kita. Manusia ini mudah jemu mendengar atau melihat perkara yang sama. Kadang-kadang jemu mendengar nasihat yang sama. Memberi nasihat yang sama pastinya. Ibu yang selalu 'meleteri' supaya tidak boleh itu, tidak boleh ini. Kena ini, kena itu. Itu ibunya yang melahirkan kita yang banyak berkorban untuk kita sanggup kita memekakkan telinga apatah lagi orang lain.



Wang dan Pahala itu Tidak Sama


Jika anda ditawarkan 1 juta ringgit untuk membaca 30 juzuk al Quran, adakah sama banyak pahala kita dapat dengan wang yang ditawarkan itu. Mungkin lebih atau mungkin kurang. Atas niat masing-masing.


Kebanyakkan kita lebih sayang wang daripada pahala Allah. Wang dan pahala itu serupa tapi tidak sama. Wang digunakan 'perlaburan' di dunia manakala Pahala digunakan 'perlaburan' di akhirat tetapi kedua-duanya tidak sama sekali.


Lihatlah perbezaan sebagaimana dalam hadis Rasulullah saw yang telah menjelaskan mengenai mereka yang dikatakan bankrup.


Daripada Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda, “Tahukah kamu siapakah orang yang muflis itu?


Sahabat ra menjawab, “Orang yang muflis di kalangan kami ialah seseorang yang tidak memiliki wang dan juga tiada memiliki harta.”


Lalu Rasulullah saw menjawab, “Sebenarnya orang yang muflis di kalangan umatku ialah seseorang yang datang pada hari Kiamat dengan membawa pahala sembahyang, puasa dan zakat, tetapi dahulunya waktu di dunia ia pernah mencaci maki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpahkan darah seseorang dan pernah memukul seseorang. Maka akan diberikan kepada orang yang teraniaya itu daripada pahala kebaikan orang tadi dan begitu pula seterusnya terhadap orang yang pernah teraniaya, ia akan diberikan pula daripada pahala kebaikan orang tadi, apabila telah habis pahalanya sedangkan bebanan dosa penganiayaannya belum lagi dibayar semuanya, maka akan diambil daripada kesalahan orang yang teraniaya itu lalu dibebankan kepada orang tersebut, maka selanjutnya orang itu akan dicampakkan ke dalam api neraka.” (Riwayat Muslim)



Pelaburan dengan Allah ada Untung tanpa Rugi


Jika kita lihat situasi di atas, ramai yang berfikiran begitu. Mereka berasa jemu mendengar sesuatu yang berulang-ulang. Walaupun perkara sama tetapi pahala tetap jalan. Mereka tidak sedar walau pun mereka menganggap itu adalah sesuatu yang rugi sesungguhnya tanggapan mereka itu salah. Bahkan pahala Allah itu tidak pernah berhenti seperti air zam zam yang sentiasa mencurah-curah dengan izin-Nya. Sedangkan juga perkara itu lebih baik daripada mereka melakukan perbuatan yang sia-sia malah mereka juga mendapat dosa.


Sedarkah kita bahawa Allah itu Maha Pengasih pada hamba-Nya. Sesungguh tiada hari tanpa pahala. Allah memberi pahala tidak sesekali memberi dosa jika kita tidak melakukan apa yang dilarang-Nya. Allah tidak pernah henti memberi nikmat kepada kita. "Maka nikmat Robb kamu yang manakah yang kamu dustakan". 


Sudahkah kita bersyukur...?



Wallahu`alam



Jagalah Hati...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan