Popular Posts

Selasa, 8 November 2016

MATEMATIK TAMBAHAN : RESEPI KEJAYAAN III





Sekarang saya hendak menurunkan petua ketiga bagaimana untuk menjadi pandai dalam Addmath. Jangan sesekali anda fikir belajar Addmath ini semudah ABC. Kalau anda hendak berjaya ataupun hendak skor tanpa berusaha sekuat tenaga, lebih baik anda tak payah ambil Addmath. Saya ulangi, ANDA TIDAK PERLU MENGAMBILNYA. 


Resipi ketiga kejayaan saya di dalam Addmath mudah sahaja., iaitu SENTIASA MEMBUAT LATITUBI / DRILLING. Kalau anda benar-benar sukakan Addmath, mencintainya, menyayanginya dan ingin skor A+ untuknya, maka jawapannya terletak kepada SEBANYAK MANA ANDA TELAH MEMBUAT LATIHTUBI / DRILLING Addmath anda. 


Kalau anda MALAS atau MUDAH KECEWA atau MUDAH PUTUS ASA di dalam menyelesaikan masalah Addmath, bererti anda sudah tewas sebelum berjuang. Ibarat seorang pelari, anda sudah rebah sebelum sampai ke garisan penamat. Ibarat seorang pejuang, anda sudah kalah sebelum bertempur. Ibarat seorang pendaki, anda sudah keletihan sebelum mendaki. Macam mana ni???? 



PENGALAMAN 1: Saya sendiri semasa di Tingakata 4 dan T5 pada tahun 1990-1991, mengamalkan disiplin ketat untuk mencapai kejayaan di dalam subjek ini. Balik dari sekolah, saya mengurung diri di dalam bilik sebelum keluar untuk mandi, makan dan solat. Saya mesti membuat 10 latihan Addmath saya dahulu sebelum makan nasi walau pun saya lapar. . 


Mungkin ada yang tidak bersetuju. Tetapi itulah cara saya. Saya memilih cara ketat untuk menghapuskan kemalasan dan kebodohan saya pada masa itu. 




PENGALAMAN 2 : Saya ada seorang rakan semasa Tingkatan 6. Masa itu pada tahun 1992. Namanya Saiful, berambut kerinting dan anak kepada seorang anggota polis di Kuala Terengganu. Kami sama-sama gila Matematik. 


Masa itu, kami ambil Principal Mathemathic T6 (lebih payah daripada Addmath T5) . Tetapi dia ada kelebihannya daripada saya. Dia selalu mendahului saya di dalam membuat semua latih tubi / drilling yang guru berikan kepada kami. 


Hasilnya dia sangat pandai dan menjadi tempat rujukan saya di dalam kelas. 




PENGALAMAN 3 : Semasa saya di Tingkatan 6 juga, terdapat 4 buah kelas aliran sains keseluruhannya. 3 buah kelas dimonopoli oleh pelajar berbangsa Cina manakala bakinya untuk bangsa Melayu. Kami memang tidak boleh menyaingi mereka. Kami cuma boleh bersaing sesama kami. 


Ada satu perkara yang suka saya kongsikan di sini. Saya suka melihat cara pelajar-pelajar Cina belajar matematik. Mereka duduk semeja dan serius berbincang tentang soalan. YANG PANDAI mengajar yang KURANG PANDAI, manakala yang KURANG PANDAI pula bertanya kepada yang PANDAI. Mereka berkongsi kepintaran di situ. 


Saya pun suka belajar cara begitu. Duduk semeja bersama rakan-rakan yang komited dan satu kepala. Hasilnya memang menakjubkan. Tetapi pelajar-pelajar masa sekarang, terutama pelajar lelaki tidak mengambil manfaat dari cara ini. Mereka bukan berbincang tentang pelajaran, tetapi bersembang yang entah apa-apa. Hasilnya, yang pandai tetap pandai, manakala yang bodoh bertambah-tambah kebodohannya. 




PENGALAMAN 4 : Saya sangat TIDAK PERCAYA kalau ada orang yang otaknya pandai, dapat A atau B dalam Matematik PMR, tetapi tidak boleh menguasai Addmath. Saya ulangi sekali lagi, saya TIDAK PERCAYA. Mesti ada kesilapan pada pengucapannya. 


Buktinya,ada seorang pelajar saya yang ambil SPM 2005. Namanya sekarang ini sangat tersohor sebagai pengarang. Dia pernah memenangi Johan Peringkat Kebangsaan Pertandingan Mengarang Esei bagi Hari Guru. Lupa pulak tahunnya. Dia juga pernah menang Johan Peringkat Negeri bagi Pertandingan yang sama. Selanjutnya, dia menyambung Ijazah Penulisan Kreatif dan Deskritif di UiTM. Dia juga berkerja sambilan di DBP, di samping menjadi penulis skrip sambilan untuk filem atau TV. Masa dia di Tingkatan 4, dia pernah berjumpa saya untuk mengugurkan subjek ini. Maksudnya, tak mahu belajar lagi Addmath pada tahun depan. Saya tidak benarkan. Saya kata awak mesti belajar dan saya yakin awak akan lulus. Alhamdulillah, realitinya memang begitu. Dia lulus. 


Tetapi perjalanannya untuk lulus, memang panjang dan memeritkan. Saya berikan dia soalan-soalan latihtubi /drilling untuk diselesaikan. Mesti selesaikan sendiri. Mesti berusaha sendiri. Buat dahulu, jangan tiru sapa-apa. Kalau tak faham, jumpa saya, tanya saya. Jangan copy-paste. 


Daripada markah yang terendah di dalam kelasnya iaitu 8%, dia kemudian meningkat maju, maju dan maju. Semuanya melalui latihan keras. 




PENGALAMAN 5 : Saya menyertakan bersama beberapa petikan pelajar yang memberi respons terhadap sebuah tajuk yang saya berikan dalam kelas, JADI ANDA NAK AMBIL ADDMATH?. 



Kamarul : Math tidak susah asalkan buat latihan banyak-banyak dan harus diingat kita mesti dapat A+ dalam Addmath supaya senang dapat tawaran U.


Asmalina : Mempercayai diri kita lemah (tak pandai Addmath) sebelum benar-benar terbukti kita lemah adalah kelemahan kita yang paling lemah. 


JAWAPAN SAYA... kepada semua respons di atas tadi ialah kita mesti yakin bahawa Addmath boleh dipelajari, bahkan boleh skor A+ kalau kita berusaha bersungguh-sungguh. 


Buang tanggapan awal bahawa ia payah. Perbanyakkanlah latih tubi / drilling seperti yang saya sarankan. Insya Allah, boleh berjaya. 




PENGALAMAN 6 : Ini adalah respons dari seorang bekas pelajar cemerlang Addmath. 


"I used to be the best student in Addmath before. What did I do is that... 50% practice, 40% understand and 10% remember. Mind is like parachute. It can only be used if it is open.. . 

[TERJEMAHANNYA : Saya pernah menjadi pelajar terbaik Addmath sebelum ini. Apa yang saya buat ialah 50% latih tubi, 40% kefahaman dan 10% ingatan. Minda adalah seperti payung terjun. Ia hanya boleh digunakan jika ianya terbuka]. 


LIHAT KEPADA KATA-KATANYA : Ingatan / mengingati semua fakta atau rumus Addmath hanya 10%, kefahaman mengenainya 40% manakala latih tubi / drilling mesti sebanyak 50% atau lebih lagi. 




KOMEN SAYA....mudah sahaja. Anda mesti memperbanyakkan latih tubi demi latih tubi untuk mencapai kejayaan. Tanpa membuat latihan berterusan dalam Addmath, anda hanya berangan-angan sahaja untuk mendapat kejayaan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan