Popular Posts

Sabtu, 21 Disember 2013

LAMAN SABAR...





Ini bukan untuk membandingkan tingkat kesabaran diantara nabi-nabi Allah, tetapi sebuah ilustrasi yang memudahkan kita untuk memahami jenis-jenis kesabaran.



Sabar ujian kesusahan Nabi Ayub as

Sungguh Ayub as seorang yang sangat sabar melawan godaan kesusahan yang bertujuan menguji keteguhan iman Baginda as? Allah swt telah menguji Baginda as dengan pelbagai penderitaan sakit fizikal luar serta dalam yang sangat dahsyat dan menjijikkan. Ujian ini terjadi hampir sepanjang usia Baginda as.



Sabar ujian kesenangan Nabi Sulaiman as

Sanggupkah kita sesabar Sulaiman as ketika Baginda as melawan godaan kesenangan dunia yang ingin menutup hati Baginda as? Bukankah kesenangan lebih mudah membuat kita melupakan Pencipta Kesenangan ? Sungguh Sulaiman as tetap teguh dalam keimanan, walau Allah swt menguji Baginda as dengan kerajaan yang besar, pasukan yang besar, kekayaan yang melimpah, isteri yang cantik dan sebagainya.



Sabar ujian kemaksiatan Nabi Yusuf as

Hamba sahaya mana yang sanggup menolak godaan wanita yang memiliki kekuasaan dan cantik rupawan, kecuali seorang Yusuf as. Dialah yang sanggup mengatakan tidak pada Zulaika ketika Allah swt menguji kesabaran Baginda as untuk berbuat maksiat bahkan ketika Allah telah menyediakan jalan yang memudahkan Baginda as untuk berbuat maksiat.



Sabar ujian ketaatan seorang Nabi Musa as

Inilah kesabaran seorang Musa as yang mengeluarkan tenaga keberanian Baginda as namun tetap teguh ketika berkali-kali ia mengajak Firaun untuk bertaubat. Ujian ketaatan bukan sesuatu yang datang seperti ujian kesusahan atau kesenangan, tidak pula merupakan pilihan seperti pilihan berbuat maksiat atau menolak maksiat. Ujian ketaatan adalah ujian yang diciptakan sendiri oleh seorang manusia di jalan Allah swt akibat keinginan yang kuat untuk menjalankan perintah dan larangan Allah swt, atau kerana ingin amar makruf nahi munkar atau kerana ingin sekadar beribadah secara lebih baik. 



Demi Allah!!! sungguh memerlukan kesabaran yang luar biasa ketika kita sedang berjuang ingin istiqamah mendirikan solat secara khusyuk atau ketika kita ingin memperjuangkan hak-hak umat Islam... 



Sebagai catatan tambahan :

Ciri-ciri kesabaran :

1. tidak terburu-buru mengambil keputusan

2. teguh dengan tujuan yang ditetapkan

3. tuntas sesuai kemampuan

4. tidak mudah pasrah

5. hati tetap senang ketika diuji



Wallahu`alam



Jagalah Hati...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan