Popular Posts

Ahad, 2 September 2012

SANDARAN HIDUP...





Tiada keuntungan yang sangat besar dalam hidup ini, kecuali orang yang tidak memiliki sandaran, selain bersandar kepada Allah swt. Dengan menyakini bahawa memang Allah jua yang menguasai segala-galanya;mutlak , tidak ada satu celah pun yang luput dari kekuasaan Allah, tidak ada satu noktah sekecil apa pun yang luput dari  genggaman Allah. Segala-galanya dengan sempurna Allah yang membuat, Allah yang mengurus dan Allah yang menguasai.



Ada pun kita sebagai manusia, diberi kebebasan untuk memilih dan telah di ilhamkan di hati manusia untuk memilih mana kebaikan dan mana keburukan. Potensi baik dan potensi buruk telah diberikan, kita  hanya perlu memilih mana yang akan kita kembangkan dalam hidup ini. Oleh itu, jangan salahkan siapa pun andaikata kita termasuk berkelakuan buruk dan hidup porak peranda, kecuali diri kita sendirilah yang memilih menjadi buruk,naudzubillah.



Sedangkan keberuntungan bagi orang-orang yang bersandarnya kepada Allah mengakibatkan dunia ini, atau siapapun, terlampau kecil untuk menjadi sandaran baginya. Sebab, seseorang yang bersandar pada sebatang tiang akan sangat takut jika tiangnya diambil kerana dia akan terguling dan terjatuh. Bersandarlah pada sebuah kerusi, takut kerusinya diambil. Begitulah orang-orang yang panik dalam kehidupan ini kerana dia bersandar kepada hartanya, bersandar pada kedudukannya, bersandar pada kekuatan fizikal dan pelbagai sandaran lain.



Padahal, semua yang kita sandari sangat mudah bagi Allah mengambilnya semula. Namun, andaikata kita hanya bersandar kepada Allah yang menguasai tiap kejadian, kita tidak pernah akan panik, insya Allah.



Kedudukan diambil, tiada masalah kerana jaminan dari Allah tidak tergantung pada kerusi itu, malahan kedudukan itu sering memperbudak diri kita, bahkan tidak jarang menjerumus dan menghinakan diri kita. Kita lihat ramai orang yang hidupnya porak peranda kerana jawatannya. Maka, jika kita bergantung kepada kedudukan dan kuasa, kita akan kehilangannya. Akibatnya, kita akan berusaha bermati-matian untuk kekalkan posisi itu hingga sikap kita jadi jauh dari kearifan.



Tetapi bagi orang yang bersandar kepada Allah dengan ikhlas, mereka merelakan kehilangan milikan jika ia tidak mendekatkannya pada Allah serta tidak membuat mereka terhormat pada pandangan Allah. Tidak mengapa jika kita tidak mendapat pujian dan penghormatan dari makhluk, tetapi mendapat penghormatan yang besar dari Allah swt. Percayalah, walaupun kita punya gaji RM100 ribu sebulan, tidak sukar bagi Allah membuatkan kita perlukan RM 120 ribu sebulan. Jika kita punyai simpanan RM 50 ribu, tetapi Allah beri penyakit seharga RM 100 ribu, bukankah ia lahirkan kekalutan hidup?



Semakin kita bergantung pada sesuatu maka, semakin diri kita diperbudakkan. Oleh kerana itu, para isteri jangan terlalu bergantung pada suami, kerana suami bukanlah pemberi rezeki. Suami hanya salah satu jalan rezeki dari Allah. Bila suami keluar rumah untuk mencari rezeki, alangkah indahnya jika sang isteri menitipkan doa kepada Allah… “ Ya Allah, Engkaulah penguasa suami hamba. Lindungilah matanya agar terpelihara, kirimkanlah harta padanya andai ada rezeki yang halal lagi berkah buat kami, pimpinlah suami hamba agar dia upaya berikhtiar di jalan-Mu hingga berjumpa dengan peruntukan rezeki yang berkat. Tetapi jika tiada peruntukan rezekinya, tolonglah diadakan ya Allah, kerana Engkaulah yang Maha Pembuka dan Penutup Rezeki, jadikan pekerjaannya menjadi amal soleh…Amin!”



Suami yang pergi bekerja dengan dibekalkan doa sang isteri akan melahirkan sebuah keluarga yang sungguh-sungguh menyandarkan dirinya hanya kepada Allah.Yang hatinya bulat tanpa ada celah, tanpa ada retak dan tanpa ada lubang sedikit pun; mutlak dan penuh hatinya hanya kepada Allah, maka bakal dicukupi segala keperluannya. Allah Maha Pencemburu pada hamba-Nya yang bergantung kepada makhluk, apalagi bergantung pada benda-benda mati. Mana mungkin? Sedangkan setiap makhluk ada dalam kekuasaan Allah.


                                         
Oleh itu, harus bagi kita untuk terus menerus mengurangkan pergantungan. Kerana makin banyak bergantung, maka persiapkan diri untuk lebih banyak kecewa! Maka sudah semestinya hanya kepada Allah sajalah kita bergantung harap, kita menyandarkan segala sesuatu dan sekali-kali tidak kepada yang lain, insya Allah.




Wallahu`alam





Jagalah Hati…



Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan